آزادسازی‌ نرخ‌ها در همه حوزه‌های حمل‌‌ونقل

عباس آخوندی امروز در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید اظهار داشت: نتایج سیاست‌گذاری‌ها در حوزه توسعه ریلی به تدریج در حال نمایان شدن است و حمل و نقل ریلی سهم بیشتری از کل سهم حمل و نقل کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: قرارداد ساخت 300 واگن مسافری شامل 100 واگن ریل ترابر سبا و 200 واگن شرکت ریل پرداز امروز منعقد شد.

آخوندی با بیان اینکه اصلی‌ترین حق شهروندی، حق انتخاب است، گفت: در حال حاضر نوع خدمات صنعت راه‌آهن در سطوح مختلفی است، رقابت حافظ منافع مصرف کننده است که به ارتقای خدمات و کاهش نرخ می‌انجامد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم با استناد به ماده 12 قانون رفع موانع تولید به تدریج تعهدات دولت در صرفه‌جویی سوخت به بخش‌هایی که شرایط صرفه‌جویی را فراهم می‌کنند، پرداخت شود.

وی گفت: در حوزه زیرساخت، اصلی‌ترین بحث بهبود محیط سرمایه‌گذاری است.

آخوندی با تاکید بر اینکه در آزادسازی باید میزان مداخله دولت در بازار کاهش یابد، گفت: سرمایه‌گذاران به دنبال وعده دولت نباشند بلکه در ساختار بازار باید با اطمینان سرمایه‌گذاری کرد و البته منافع مصرف کننده از طریق رقابت و افزایش حق انتخاب تامین شود.

آخوندی با انتقاد از نحوه قیمت گذاری تکلیفی بیان کرد: در 25 سال گذشته دولت در قیمت گذاری بسیاری از کالاها وارد شد و این به سرکوب سرمایه‌گذاری، کاهش کیفیت و زیان مصرف کننده می‌انجامد.

آخوندی بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در همه حوزه‌های حمل و نقل آزادسازی اجرا شود تا از سرکوب سرمایه‌گذاری و توسعه جلوگیری شده و منافع مصرف کننده از محل رقابت و افزایش انتخاب، تامین شود.

وی گفت: این مطلوب است که در شرایط مالی بخش خصوصی قرارداد 200 دستگاه واگن مسافری و 450 دستگاه واگن حمل سوخت منعقد می‌کند زیرا این سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت غیر ممکن است و راه حل ورود بخش خصوصی اصلاح ساختار بازار است.

آخوندی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم آینده نسل‌های بعد را فدای تصمیمات عوام‌فریبانه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداقل به 2800 دستگاه واگن مسافری جدید تا سال 1400 نیاز داریم، گفت: این میزان واگن حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد که باید توسط بخش خصوصی و غیر دولتی تامین شود.

آخوندی بیان کرد: امروز مدارس تهران تعطیل است و این آلودگی گسترده هوا چاره‌ای جز انتقال سیستم حمل و نقل جاده‌ای به ریلی ندارد؛ امروز روزانه یک میلیون وسیله نقلیه بین تهران و حومه جابجا می‌شود.

وی به پروژه‌های منعقد شده توسط بخش خصوصی با همکاری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از پروژه‌ها با همکاری بانک‌ها و موسسات تامین مالی تامین اعتبار شده است برخی نیز نظیر لکوموتیوها از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شوند.