تأثیر کاهش بهای نفت بر مبارزه با داعش

نخست وزیر عراق اعلام کرد در دیدار هفته جاری خود از پکن، با مسئولان چین درباره مسأله نفت، سرمایه گذاری و تسلیحات به منظور امضای چندین توافقنامه تجاری مذاکره خواهد کرد.  

 

خبرگزاری چینی شینهوا به نقل از عبادی اعلام کرد:  در دیدارمان از چین، درباره سه مسأله اساسی نفت، سرمایه گذاری و تسلیحات به گفتگو خواهیم پرداخت. وی تصریح کرد: این دیدار با هدف تحکیم روابط پکن و بغداد که در حال مبارزه با تروریسم است، انجام می شود.

 

عبادی در ادامه افزود: عراق به دنبال افزایش تولید و صادرات نفت است و معتقدم چین قادر به مشارکت در این مسأله است. شرکت های چینی در زمینه نفت، تأسیسات و خدمات دیگر فعالیت دارند و با کوششی واقعی در عراق برای اقدامات زیربنایی تلاش می کنند.

 

وی در ادامه افزود: "مسأله سوم، زمینه نظامی است. عراق در حال جنگ است و ما به دنبال افزایش همکاری های نظامی با چین هستیم." عبادی در ادامه با اعلام کاهش 30 درصدی بودجه عراق در قیاس پیش از زمان حضور داعش گفت: کاهش بهای نفت در مبارزه داعش تأثیر گذار خواهد بود.

 

پیشتر دفتر عبادی در بیانیه ای اعلام کرده بود نخست وزیر عراق به چین سفر می کند و با رئیس جمهور و شماری از مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.