وزیر نفت عراق:قیمت نفت ترمیم می‌شود

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق پس از دیدار با کشورهای عرب صادر کننده نفت گفت، قیمت نفت از سطوح «بسیار پایین» فعلی که موجب آسیب دیدن تولید کنندگان شده بالاتر خواهد رفت.

عادل عبدالمهدی، که کشورش دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است، پیش بینی نکرده که قیمت ها چه زمانی از سطح پایین ترین رقم 7 سال اخیر بالاتر خواهد رفت. محمد السعاده، وزیر انرژی قطر نیز قبل از این نشست در قاهره به خبرنگاران گفت، لازم نیست در مورد قیمت ها بدبین باشیم.

عادل عبدالمهدی روز یکشنبه پس از نشست کشورهای عرب صادر کننده نفت به خبرنگاران گفت: «شکی نیست که قیمت نفت ترمیم خواهد شد... سطح فعلی قیمت ها خیلی پایین است و این در حال اثرگذاری بر تولید کنندگان نفت است. من فکر می کنم فاکتورهای اقتصادی و عوامل پایه ای همچنان قوی هستند.»

فزونی جهانی عرضه نفت موجب شدیدترین افت قیمت در بازار انرژی از بحران مالی 2008 تاکنون شده است. در حالی که تولید کنندگان غیرعضو اوپک نظیر روسیه و تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا تولید خود را افزایش داده اند، قیمت نفت برنت از 19 ژوئن 2014 تاکنون 68 درصد کاهش یافته است. عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در نوامبر سال گذشته اوپک را وادار کرد تا به جای کاهش تولید و دفاع از قیمت ها، تولید خود را بالا نگه دارد و از سهم خود از بازار دفاع کند.

سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت (آاوپک) در سال 1968 برای کمک به توسعه صنعت نفت در بین اعضا تشکیل شد و بخشی از یک طرح جامع اقتصادی بین کشورهای عربی بود. 7 کشور عضو سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز هستند.