انصار الله پنج موشک بالستیک در مرحله نخست گزینه های استراتژیک به شهرهای عربستان سعودی در جنوب این کشور شلیک کردند و بعید نیست که در مرحله های بعد موشک هایی شلیک شود که عمق عربستان و شهرهای بزرگی مانند «خمیس مشیط»و«ابها»و چه بسا «جده»و ریاض را نیز هدف قرار دهند.

 

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:اوضاع یمن پس از شکست مذاکرات سوئیس میان هیأت های انصار الله و حزب کنگره مردمی با هیأت دولت «عبدربه منصور هادی»رئیس جمهوری فراری به شکل طبیعی خود برگشت و در اینجا منظور مان از شکل طبیعی از سرگیری گلوله باران و درگیری های خونین در جبهه های مختلف است.این یعنی فروپاشی کامل آتش بس است آتش بسی که در اصل هیچ کس به آن پایبند نبود و 300 بار طی یک هفته نقض شده است.

 

 

تحول جدیدی که در صحنه یمن رخ داده این است که انصار الله و ارتش یمن پنج موشک بالستیک از نوع«قاهر1»و«قاهر2»به سمت شهرهای عربستان سعودی در جنوب این کشور در مناطق «جیزان»، «نجران» و «عسیر»شلیک کردند و سه نفر در اثر مقابله یک موشک ضد موشک با یکی از این موشک ها کشته شدند.

 

 

سخنگوی جنبش انصار الله روز دوشنبه گفت که شلیک موشک های بالستیک در چارچوب مرحله نخست از گزینه های استراتژیک و در پاسخ به نقض آتش بس توسط متجاوزان صورت گرفته است آتش بسی که سازمان ملل خواستار برقراری آن شده بود.

 

 

شلیک موشک هایی که به شهرهای بزرگ سعودی مانند جیزان و نجران می رسند تحول خطرناکی در این جنگ است با وجود آن که موشک های ضد موشک«پاتریوت»برخی از این موشک ها را متهدم کردند اما هزینه«روانی»این موشک ها بسیار سنگین است به ویژه آن که نسبت زیادی از ملت عربستان درباره فایده این جنگ سووال می کنند و درباره  امکان پیروزی در آن چه با صلح چه با جنگ تردید دارند.

 

 

درست است که ما صدای مخالفان این جنگ را به شکل واضح در رسانه های جمعی رسمی یا شبه رسمی عربستان نمی شنویم و در شبکه های اجتماعی نیز وضع به همین منوال است اما ورود جنگ به ماه دهم آن بدون آن که «توفان قاطعیت»سرنوشت جنگ را تعیین کند باعث شده است که بسیاری از عربستانی ها نارضایتی یا حداقل نگرانی خود را در جلسه ها و میهمانی های خصوصی شان بروز دهند زیرا مجازات هر گونه انتقاد از سیاست حکومت عربستان در جنگ علیه یمن یا حتی مسائل داخلی، منتقد را روانه زندان می کند و آن چه برای «رائف بدوی»وبلاگ نویس سعودی و «زهیر الکتبی»نویسنده سعودی رخ داد بهترین نمونه ها در این زمینه هستند.

 

سخنگوی انصار الله تاکید کرد که پنج موشکی که شلیک شدند بخشی از مرحله نخست در استراتژی جنگ است و ما هنوز ویژگی های مرحله های دوم و سوم و ابزارها و موشک های آنها را نمی دانیم و نمی دانیم که آیا چه بسا در این دو مرحله موشک هایی شلیک شود که عمق عربستان و شهرهای بزرگی مانند «خمیس مشیط»و«ابها»و چه بسا «جده»و ریاض را نیز هدف قرار دهند.

 

آن چه باعث می شود که این پرسش را مطرح کنیم تاثیرگذاری و کارایی موشک هایی است که حزب الله لبنان به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد و نیز موشک هایی که مقاومت فلسطین طی تجاوز اسرائیل به نوار غزه در سال 2014 به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد و به تل آویو و قدس اشغالی رسیده و گنبد آهنین ناتوان از انهدام آنها بود.

 

سرتیپ «احمد عسیری»سخنگوی  عملیات توفان قاطعیت گفت که ائتلاف سعودی تدابیر سختی را به عنوان پاسخ به شلیک موشک ها اتخاذ می کند،حالا ما نمی دانیم که چه چیزی در چنته اش باقی مانده که می خواهد با آن پاسخ بدهد.آیا اقدامات و پاسخ هایی سخت تر از محاصره زمینی،دریایی و هوایی خفقان آور که منجر به کشته شدن بیش از ده هزار یمنی و زخمی شدن 30 هزار نفر دیگر شده،باقی مانده است؟آیا سخت تر از بمباران هوایی پیوسته شهرهای یمن طی 9 ماه توسط جنگنده های «اف16»که مدرن ترین هواپیما های آمریکایی و مجهز به موشک ها و بمب هایی که از درجه تخریبی بسیار بالا یی برخوردارند؟

 

آن چه عسیری و رهبرانش درک نمی کنند این است که یمنی ها شوک را هضم کرده یا در حال هضم آن هستند و به زندگی در سایه این وضعیت فاجعه بار عادت کردند زیرا گزینه های دیگری پیش روی خود ندارند دقیقا به مانند افغان ها،عراقی ها، سوری ها و لبنانی ها پیش از همه آنها طی جنگ داخلی لبنان که 15 سال ادامه یافت.

 

 

تفاوت اساسی در این جا نهفته است که ملت عربسان چیزهای زیادی برای از دست دادن در این جنگی که رهبرانش بدون مشورت با این ملت آغاز کردند دارد اما ملت یمن فقیر و بی چیز  نه قبلا و نه حالا چیزی برای از دست دادن در این جنگ ندارد چه مدتش طولانی شود چه کوتاه.