نگاهی به 5 چالش بزرگ خاندان سعودی

 تایم در گزارشی به قلم "ایان پریمر" خاطرنشان کرد، سال 2015 برای عربستان پر از چالش بود، زیرا قدرت های بزرگ و در راس آنها آمریکا با ایران به توافق هسته ای رسیدند که این امر می تواند به قوی تر شدن ایران در منطقه منتهی شود، چنان که جنگ های سوریه و یمن باعث ادامه بی ثباتی در منطقه هستند.

نویسنده گزارش تایم تأکید کرد که عربستان همچنان خواستار سرنگونی بشار اسد است، از این رو به حمایت تسلیحاتی از مخالفان بخصوص با موشک های ضد تانک آمریکایی رو آورد؛ اما این حمایت ها برای تغییر بازی کافی نبودند.

عملکرد ضعیف عربستان در جنگ یمن نیز ثابت کرد که بهتر است عربستان سعودی از بحران سوریه دور بماند.

تایم خاطرنشان می کند که بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت می تواند بزرگ ترین تهدید برای نفوذ عربستان باشد؛ زیرا پیش بینی می شود که ایران تا پایان سال 2016 یک و نیم میلیون بشکه در روز صادر کند که این امر در نهایت باعث تاثیر منفی سیاسی و مالی برای عربستان خواهد بود.

مجله آمریکایی تایم مهمترین مساله سیاسی داخلی عربستان در سال 2015 را تعیین محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان عنوان و خاطرنشان می کند که این اتفاق به معنای این است که برای اولین بار در تاریخ عربستان قدرت در دست یک شاخه از خاندان حاکم قرار گرفته است، خاندانی که بیش از 15 هزار امیر و شاهزاده در آن هستند؛ از این رو پیش بینی می شود سال 2016 سال منازعات داخلی بر سر قدرت باشد.