«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس مذاکره پنهانی مسکو و طالبان افغان برای مبارزه با داعش در افغانستان را تایید کرده است.

وی افزود که طالبان افغان و پاکستانی گروه تروریستی داعش را به رسمیت نمی‌شناسند بنابراین با روسیه منافع مشترک دارند و احتمال همکاری مشترک وجود دارد.

پیش از این نیز روزنامه «دیلی بیست» اعلام کرده بود که طالبان افغانستان با کشورهای همسایه از جمله روسیه تماس‌های مخفیانه داشته است.

هدف این ارتباطات پنهانی، تلاش روسیه برای جلوگیری از نفوذ و گسترش افراد وابسته به گروه داعش عنوان شد.

چندی قبل «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهور افغانستان نیز با سفر به روسیه تلاش کرد تا روابط خود با کشورهای شوروی سابق را تقویت کند.

وی پس از بازگشت از روسیه، حملاتی را در ولایات نزدیک مرز ترکمنستان راه‌اندازی کرد.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان گفت: تمام کشورهای شوروی سابق از جمله روسیه خواستار مبارزه با گروه داعش و نفوذ افراط‌گرایی در منطقه هستند.

یکی از فرماندهان سابق و عضو کمیته نظامی طالبان که نخواست نامش فاش شود نیز گفته بود که رویکرد جهانی آمریکا و تهدید گروه داعش باعث شده تا منافع، اهداف و سیاست‌های طالبان و روسیه به هم نزدیک شود.

وی گفته بود که ما می‌توانیم همکاری‌ بیشتری را با در نظر گرفتن اوضاع خاورمیانه ادامه دهیم.

در صورتی که روسیه ثابت کند که می‌تواند از «بشار اسد» در سوریه دفاع کند، طالبان تشویق می‌شوند تا تماس و ارتباطات خود را با «ولادمیر پوتین» افزایش دهند.

اما در حال حاضر ارتباط میان طالبان و مقامات مسکو پنهانی و مختصر انجام می‌شود.

علاوه‌ برآن طالبان و تاجیکستان نیز تماس‌هایی داشته است.