ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم دارای درک مشترک هستند

اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه)در دیدار «ایگور شووالوف» معاون اول نخست وزیر روسیه با اشاره به سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به تهران و توافقات صورت گرفته میان دو کشور، اظهار امیدواری کرد، سفر معاون اول نخست وزیر روسیه نیز بتواند سرعت بیشتری در روند همکاری های فیمابین ایجاد کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سطح مناسب روابط سیاسی میان تهران و مسکو افزود: روابط سیاسی دو کشور به خصوص در ماه های اخیر در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی روند رو به رشدی داشته است و معتقد هستم اراده ای که باعث توسعه ی روابط سیاسی دو کشور شده است، می تواند روابط و مناسبات اقتصادی فیمابین را نیز گسترش دهد.

وی همچنین تاکید کرد: ایران و روسیه باید سطح روابط اقتصادی دوجانبه را متناسب با روابط سیاسی ارتقاء دهند.

 جهانگیری با اشاره به نزدیک شدن زمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران تصریح کرد: یقیناً با لغو تحریمهای ظالمانه بین المللی فرصتهای مناسبی در اختیار شرکای خارجی ایران قرار می گیرد و بی تردید کشورهایی نظیر روسیه که در روزهای سخت و دشوار تحریم با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته اند، اولویت بیشتری برای همکاری با ایران در دوران پساتحریم خواهند داشت.

جهانگیری افزود: مطمئناً ایران پس از لغو تحریمها روابط خود را در همه ی زمینه ها با روسیه گسترش خواهد داد و انتظار داریم دانشگاههای روسیه امکان تحصیل دانشجویان ایرانی که در دوره ی تحریم از تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی همچون فیزیک هسته ای محروم بودند، فراهم نمایند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: البته تحریم ها با وجود اینکه مسائل و مشکلاتی را به وجود می آورند اما در عین حال فرصت هایی را برای خوداتکایی و توسعه در اختیار کشورها قرار می دهند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد تجربیات دوران تحریم را در اختیار روسیه قرار دهد.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه بزرگ سرمایه گذاری بدون تامین منابع مالی آن از سوی کشور سرمایه گذار میسر نیست، خاطرنشان کرد: باید وضعیت تامین منابع مالی پروژه های مشترک روشن باشد و طرح ساخت نیروگاه هسته ای جدید توسط روسیه در ایران، می تواند زمینه ی افزایش سرمایه گذاری این کشور در ایران را فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم توسعه همکاریهای بین بانکی دو کشور برای تامین منابع مالی پروژه های بزرگ سرمایه گذاری از طریق فاینانس تاکید کرد و اظهار داشت: اجرای پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون و ساخت نیروگاه برق حرارتی بندرعباس که در سفر آقای پوتین به تهران نهایی شد نیز باید هرچه زودتر تامین مالی شود.

جهانگیری همچنین به مسائل منطقه و وجود گروه های افراط گرا و تروریست نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مسائل منطقه امروز به نقطه ی بسیار حساسی رسیده است و گروه های جنایتکار تروریستی امنیت کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه را هدف قرار داده اند.

وی با بیان اینکه امروز ایران و روسیه دارای درک مشترکی از مسائل منطقه هستند، گفت: خوشبختانه اقدامات مشترکی از سوی دو کشور برای مقابله با تهدیدات منطقه ای به خصوص تهدیدات ناشی از تروریسم در حال انجام است و البته لازم است همکاری های خود را در این زمینه افزایش دهیم.

جهانگیری ادامه داد: گروه های تروریستی تهدیدی جدی برای منطقه به حساب می آیند و توسعه ی همکاری و رایزنی ها میان تهران و مسکو در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون اول نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار گزارشی از مذاکرات هیأت روسی با طرفهای ایرانی در خصوص پروژه ها و همکاری های مشترک ارائه کرد و گفت: به زودی وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر می کند تا دو کشور بتوانند زمینه های همکاری مشترک در حوزه ی کشاورزی و امنیت غذایی را بررسی کنند.

ایگور شووالوف همچنین بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاری مشترک میان ایران و روسیه تأکید کرد و افزود: امیدوارم بانک های مرکزی دو کشور بتوانند به توافقات خوبی برای حل مسائل بین بانکی و راههای تأمین منابع مالی پروژه های مشترک دست پیدا کنند.

معاون اول نخست وزیر رسیه با تاکید بر اینکه باید دو کشور با ایجاد بانک مشترک برای پروژه های مشترک تامین منابع مالی کنند، افزود: رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که پروژه های مشترک با ایران را تامین مالی کنیم.

وی با اشاره به تحریم روسیه و نیز کاهش ارتباط مسکو با برخی از کشورها اظهار داشت: این شرایط فرصت مناسبی را پیش روی ایران قرار می دهد تا از بازارهای روسیه برای توسعه ی صادرات کلاهای خود استفاده کرده و از این طریق سطح مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند.

معاون اول نخست وزیر روسیه با ابراز خرسندی از پایان تحریم های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تحریم ها فرصتی مناسب ایجاد می کنند تا بتوانیم به ظرفیت های داخلی تکیه کرده و راه های توسعه و پیشرفت را با اتکا به توانمندی های داخلی طی کنیم.