جعفری: ترکیه باید از عراق خارج شود

نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق برگزار شده است.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که این نشست بنا بر درخواست دولت عراق و در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه برگزار شده است.

در سخنرانی افتتاحیه این نشست «انور محمد قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه که ریاست این نشست را برعهده دارد به جای پرداختن به درخواست عراق برای بررسی تجاوز ترکیه به خاک این کشور، اقدام به اتهام زنی به ایران کرده و مدعی شده که ایران و ترکیه در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می‌کنند.

از سوی دیگر «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حضور نظامی ترکیه در خاک عراق را تجاوز به تمامیت ارضی این کشور توصیف کرد و خواستار ادامه گفت‌وگوهای سیاسی عراق و ترکیه برای حل این مسأله شد.

دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به موضوعات دیگر از جمله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه از دولت این کشور خواست به این قطعنامه پایبند باشد و از راهکار سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه 2216 سازمان ملل حمایت کرد.

«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود گفت که تا کنون مردم عراق با سه جنگ دست و پنجه نرم کرده است و افزود در صورت تجاوز به خاک عراق از کشورمان حمایت خواهیم کرد.

وی تأکید کرد از زمان آغاز تجاوز نیروهای ارتش ترکیه به عمق خاک عراق تلاش کرده‌ایم این مسأله را از راه دیپلماتیک حل کنیم و آنکارا اعلام کرده که تعداد نیروهای خود را در خاک عراق افزایش نخواهیم داد اما عراق نمی‌تواند این مسأله را بپذیرد و خواستار خروج همه نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق هستیم.

جعفری گفت عراق در خط مقدم مقابله با تروریسم است و برخی کشورها نتوانسته‌اند شهروندان خود را کنترل کنند به همین دلیل آنها به عراق آمده و به داعش می‌پیوندند.

وی خطاب به اعضای اتحادیه عرب گفت عراق به نیابت از شما و همه جهان در حال مبارزه با تروریسم است و هیچگاه از شما نخواسته که به جای مردم این کشور با دشمن بجنگید، جوانان عراقی از خاک خود دفاع می‌کنند و نیاز نداریم که جوانان شما به خاک ما بیایند و در کشور ما کشته شوند.

جعفری گفت در حالی که در حال مبارزه با داعش هستیم نیاز نداریم که با دخالت نظامی ترکیه در خاک کشورمان نیز درگیر شویم و از کشورهای عضو اتحادیه عرب می‌خواهیم که از ما حمایت کنند.

وی ادامه داد که از اتحادیه عرب می‌خواهد واکنش قاطعی به اقدام ترکیه داده شود و افزود که بیانیه اتحادیه عرب باید خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق شود.

از سوی دیگر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز اقدام ترکیه را محکوم کرده و گفت این اقدام با قوانین بین المللی در تضاد است و ترکیه به دنبال افزایش نفوذ و قدرت خود در شمال عراق است.