لیبی، آزادی فرزند قذافی از لبنان را خواستار شد

هیئتی از وزارت دادگستری لیبی با سفر به بیروت، آزادی «هانیبال قذافی» فرزند دیکتاتور سابق کشورش را خواستار شد.

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع قضایی لبنان با بیان اینکه هیئت لیبی در سفر به بیروت از «اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان خواست هانیبال قذافی را آزاد کند، نوشت: وزیر دادگستری دولت مشروع لیبی ماه مارس گذشته از پلیس اینترپل خواسته بود که قرار بازداشت هانیبال را لغو کند زیرا وی در حال حاضر به هیچ اتهامی در لیبی تحت تعقب نیست.

 

بر اساس این گزارش، «عماد قبلان» دادستان کل دادگاه استیناف لبنان قبل از ظهر دیروز، درخواست دادگاه جنائی بین‌المللی برای بازجویی از هانیبال قذافی را به وی ابلاغ کرد.

این گزارش حاکی است که دستگاه امنیت عمومی لبنان عصر دیروز از هیئت لیبی خواست به علت مسائل امنیتی، فورا بیروت را ترک کند. نیروهای امنیتی لبنان ساعت 21 شب گذشته اعضای این هیئت لیبیایی را به فرودگاه رساندند.

 

از طرفی روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاه» نیز به نقل از منابع قضایی نوشت: هانیبال قذافی هر گونه اطلاع از جنایت‌هایی که در جریان سرنگونی نظام پدرش به وقوع پیوسته است، رد کرد.

دادگاه جنائی بین‌المللی تقریبا دو هفته گذشته با ارسال پیامی به «اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان، بازجویی از «هانیبال قذافی» فرزند دیکتاتور سابق لیبی و آگاهی یافتن از روند بازجویی‌های گذشته از وی را خواستار شد. قاضی «سمیر حمود» دادستان کل دادگاه استیناف هم اکنون در حال بررسی این موضوع برای اتخاذ تصمیم مناسب درباره آن است.

دادگاه جنائی بین‌المللی بازجویی از هانیبال قذافی درباره جنایت‌‌های ضد بشری در لیبی در زمان پدرش را خواستار شده است.

 

بر اساس این گزارش، دادگاه جنائی بین‌المللی همچنین درخواست کرده که در جریان بازجویی نهادهای لبنانی از هانیبال قذافی بویژه درباره جنایت‌های زمان سرنگونی پدرش، قرار بگیرد. این نهاد بین‌المللی همچنین خواستار دریافت اطلاعات تلفن همراه هانیبال قذافی شده است.

«هانیبال قذافی» فرزند رهبر سابق لیبی که اخیرا به نیروهای امنیتی لبنان تحویل داده شده است، از ربوده شدنش در سوریه سخن گفت و اعلام کرد:‌ که قبلا در منطقه «المالکیه» دمشق زندگی می‌کردم و یک گروه ناشناس مرا را در پایتخت سوریه ربوده و به لبنان انتقال داد.

 

وی با بیان اینکه چند سال پیش از الجزائر به سوریه منتقل شده بودم، تاکید کرد که خواهرش «عائشه» از مصر با وی تماس گرفته و از او خواسته با افرادی که به او زنگ خواهند زد همکاری کند زیرا آنها می‌خواهند در لغو قرار تعقیبش از سوی پلیس بین‌الملل (اینترپل) کمک کنند. 

به گفته هانبیال قذافی این افراد ناشناس پس از سوار شدن به خودروی آنها، چشم و دست‌‌هایش را بسته و از او می‌خواستند اطلاعاتی درباره سرنوشت امام «موسی صدر» که در لیبی ناپدید شده است، بگوید.

 

هانیبال بعد از ورود نیروهای انقلابی به شهر طرابلس در سال 2011، پدر را تنها گذاشت و به همراه همسرش، به الجزایر گریخت. وی در سال 2012 به عمان رفت و مسقط با درخواست پناهندگی سیاسی‌اش موافقت کرد.