برنامه اوباما برای شش سفر خارجی

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در سال پایانی حضور خود در کاخ سفید برنامه‌ای فشرده از سفرهای خارجی در دستور کار دارد. برای اوباما و دیگر دموکرات‌های کنگره آمریکا مهم است که یک هم حزبی در دور بعد نیز ریاست دولت را در دست بگیرد.  سفرهای خارجی اوباما در سال پایانی ریاست جمهوری، به او این فرصت را می‌دهد تا ضمن حمایت از سیاست‌های خارجی ، بر نقش راهبردی خود در چالش‌های مختلف جهانی مانند توافق هسته‌ای ایران نیز تاکید کند.

 

اوباما برنامه سفر به ژاپن، لهستان، چین و احتمالا ویتنام، پرو و کوبا را در دستور کار دارد. اوباما ژوئن آینده برای حضور در اجلاس گروه 7 راهی ژاپن می‌شود. یک ماه بعد اجلاس اعضای ناتو در لهستان برگزار می‌شود و رئیس جمهور آمریکا برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده است. اوباما سپتامبر 2016 به چین سفر می‌کند تا در اجلاس گروه 20 شرکت کند. 

 

نشریه پولیتیکو در خبری اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا سپس پرو سفر می‌کند تا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا – پاسیفیک حضور یابد. ویتنام نیز احتمالا یکی از مقاصد اوباما در سفر به آسیا خواهد بود. برخی منابع از تمایل رئیس جمهور آمریکا برای برگزاری تور اروپا تا خاورمیانه خبر داده‌اند.

 

اوباما مایل است در دوران ریاست جمهوری دست‌کم یک بار دیگر به کوبا، سرزمین پدری‌اش، سفر کند. تمام این سفرها تا پیش از ژانویه 2017 به اتمام می‌رسد زیرا در آن زمان دیگر اوباما رئیس جمهور آمریکا نیست.

 

سفرهای اوباما علاوه بر اشاعه سیاست‌های خارجی وی، تلاشی در جهت تحکیم روابط با کشورهایی است که یا از قدیم متحد واشینگتن بودند و یا به تازگی در جمع این متحدان قرار گرفته‌اند. در این سفرها اوباما نگاهی به آینده نخواهد داشت زیرا به زودی باید دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید را به جانشین خود واگذار کند؛ اما اگر قرار باشد جانشین اوباما نیز یک دموکرات باشد، ارزش این را دارد که اوباما جای پای نفر بعدی را نیز در عرصه سیاست بین المللی سفت کند.