پیامدهای "عملیات نظامی کرملین" در سوریه

از تاریخ 10 مهرماه 94 نیروی هوایی ارتش فدراسیون روسیه عملیات همه جانبه‌ای را علیه تروریست‌های داعش ارتش آزاد و جبهه‌النصره در جبهه شمالی و جنوبی سوریه آغاز کردند.

**پیامد اول: افزایش وزن ژئوپلتیک "مسکو-تهران"

این اقدام  "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه باعث شد تا پیامدهایی را در منطقه  "غرب آسیا"  شاهد باشیم که نمونه آن افزایش وزن ژئوپولتیک "مسکو- تهران" است.

 

 

اولین پیامد حضور روسیه در سوریه تمایل  "مسکو" برای توسعه قدرت ملی و گسترش حوزه نفوذ خود به ورای نفوذ اتحاد جماهیرشوروی سابق را نشان می‌دهد که این پروسه باعث افزایش قدرت "کرملین نشینان"  در حل مسائل کلان سیاسی خارج از حوزه قفقاز می‌باشد.

**پیامد دوم: امکان ناامنی مرزهای روسیه توسط  "تروریست‌های چچنی "

یکی دیگر از پیامدهای حضور روسیه در سوریه احتمال انجام عملیات تروریستی در جنوب غرب این کشور ("مرزهای چچن") خواهد بود که شاید در صورت ادامه عملیات روسیه در سوریه این کشور آماج حملات محدود  "تروریست‌های چچنی"  قرار بگیرد.

**پیامد سوم: امنیت ملی روسیه و قدرت جهانی "مسکو"

یکی از پیامدهای مهم حضور نظامی روسیه در سوریه این است که حضور منطقه‌ای این کشور به روند ظهور و حتی قدرت‌گیری جهانی روسیه منجر خواهد شد که البته این موضوع در راستای امنیت ملی این کشور نیز قابل بررسی است.

**پیامد چهارم: ممانعت از پیشرفت طرح های "ریاض-آنکارا"

حرکت فدراسیون روسیه در منطقه  "غرب آسیا"  تا حدودی همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و این موضوع مانع پیشبرد برنامه‌های عربستان سعودی و ترکیه در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

**پیامد پنجم: امکان تقابل  "مسکو- ریاض"

 

یکی از پیامدهای مهم انجام عملیات نظامی روسیه در سوریه امکان تقابل "مسکو" با "ریاض" خواهد بود. در حملات هوایی، روس‌ها علاوه بر مواضع داعش، مواضع و تأسیسات گروه‌های تروریستی دیگر همچون جبهه‌النصره، جیش‌الاسلام، فلیق الشام و ... را نیز هدف قرار داده است؛ این موضوع باعث شده تا برخی از کشورهای عربی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند همچون عربستان سعودی نگران شوند و این موضوع احتمال تقابل "مسکو - ریاض" را افزایش می‌دهد.

**پیامد ششم: افزایش توانایی رقابت با ایالات متحده آمریکا و ائتلاف ضد داعش

دیگر پیامد مهم حضور نظامی روسیه در سوریه افزایش توانایی رقابت با ایالات متحده آمریکا و ائتلاف ضد داعش خواهد بود و این باعث می‌شود تا توانایی "مسکو" در مبارزه با تروریست سنجیده شود که البته این موضوع باعث خشم مقامات کاخ سفید نیز شده است.

رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت: «بعد از سه ماه عملیات نظامی روسیه در سوریه، «ولادیمیر پوتین» به هدف اصلی خود که همان تثبیت «دولت بشار اسد،» رئیس جمهور سوریه بود، دست یافته است و با هزینه نسبتاً اندک می‌تواند این عملیات را در همین سطح برای سال‌ها ادامه دهد.»

 

بر اساس این گزارش، اذعان این مقام‌ها به موفقیت عملیات روسیه در حالی صورت گرفت که «باراک اوباما،» رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش پیش از این از احتمال شکست تلاش‌های مسکو خبر داده بودند.

 

رویترز همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه دولت امریکا نوشت: «به نظر من شکی نیست که [دولت] اسد با پشتیبانی هوایی روسیه در وضعیت امن‌تری (نسبت به گذشته) به سر می‌برد».

دیگر پیامدهای حضور نظامی مسکو در سوریه تشدید فعالیت‌های تروریستی داعش خواهد بود چرا که تروریست‌های داعش معتقدند روسیه نیروی اشغالگر بوده و باید با آن مقابله کرد و لذا عملیات تروریستی را علیه نظامیان روس تدارک خواهند دید که البته تاکنون به توفیق آنچنانی دست پیدا نکردند.

 

 

پیامدهای حضور فدراسیون روسیه در سوریه تاکنون نشان دهنده عملیات موفقیت‌آمیز  "مسکو" در مبارزه با تروریست‌ها بوده و در آینده‌ای نزدیک نشانه های بیشتری از عملیات هوایی "کرملین" ضد تروریست ها مشاهده خواهد شد.