20 سال پس از اقدام «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در کاهش شدید تعداد جواز فروش سلاح، حالا اوباما با افزایش تعداد جواز برای فروشندگان سلاح گرم در آمریکا، در جهت مخالف رئیس‌جمهور پیشین گام برمی‌دارد.

بر اساس گزراش واشنگتن‌تایمز، انتظار می‌رود اوباما پس از مواجهه با مخالفت‌های کنگره، به زودی از اختیارات ویژه خود استفاده کند و با صدور یک دستور اجرایی، کسانی که بیش از تعداد خاصی در سال سلاح می فروشند را ملزم به اخذ جواز از دولت و بررسی سابقه خریدار سلاح نماید.

این قانون البته راه فروش سلاح در نمایشگاه‌های دوره‌ای را می‌بندد و این خلأ قانونی، پر می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند بدون بررسی سابقه خود، سلاح خریداری کند.

بر اساس قانون مصوب دوره کلینتون که از سال 1994 اجرایی شد، مقررات پیچیده‌ای برای صدور مجوز سلاح وجود داشت و به همین دلیل بود که تعداد مجوزهای فروش سلاح از 282 هزار عدد سال 1993 به 104 هزار در سال 1999 رسید.

دلیل اقدام آن سال بیل کلینتون، افزایش چشمگیر آمار قتل با سلاح گرم بود؛ در سال 1993، از هر 100 هزار شهروند آمریکایی، 7 نفر با آتش سلاح گرم کشته می‌شدند حال آنکه در سال 2000، تعداد کشتگان به 3.8 نفر در میان هر 100 هزار آمریکایی رسید.

آمار نشان می‌دهد که در سال‌های 2010 تا 2013، بین یازده‌ تا دوازده‌هزار آمریکایی به صورت سالانه بر اثر اصابت گلوله کشته شده‌اند.