واکنش حیدرالعبادی به اعدام «شیخ النمر»

«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی برجسته عربستان و رهبر شیعیان این کشور را محکوم کرد.

به گزارش «السومریه نیوز»، آقای العبادی ضمن ابراز تأسف از شنیدن خبر اعدام این روحانی عربستان خاطرنشان کرده سیاست سرکوب مخالفان تنها تضعیف دولت‌ها و مردم را به همراه خواهد داشت. 

در این بیانیه آمده است: «با تأسف و شوک فراوان خبر اعدام شیخ نمر النمر توسط مقامات سعودی را شنیدیم.»

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه آزادی بیان و ابراز نظرات مخالف، جزء حقوق بنیادی بشر هستند و تأمین آنها در قوانین الهی و بین‌المللی ضمانت شده است تأکید کرده عدول از این اصول، تبعاتی نامطلوب برای امنیت و ثبات منطقه به همراه خواهد داشت.

آقای عبادی در ادامه اضافه کرده که سیاست سرکوب و خاموش کردن مخالفان، تنها به تخریب و تضعیف بیشتر دولت‌ها و مردم ختم خواهد شد، چرا که واقعیت‌ها و تاریخ همواره نشان داده‌اند که ظلم و سرکوب، هر چند هم که دوام بیاورند، همیشگی نخواهد بود.

وزارت کشور عربستان صبح روز شنبه با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.  

شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است.

او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد. 

در کمتر از سه ماه پیش وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود.

حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.