آنکارا ناتو را به باتلاق عراق می‌کشاند

پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی به نقل از نوشت: بغداد تلاش می‌کند از راه‌های دیپلماتیک اختلافاتش را با آنکارا حل و فصل کند. با این وجود، در صورتی که عراق هشدارها مبنی بر اتخاذ اقدام تلافی‌جویانه در مقابل تجاوز نیروهای ترکیه به خاک این کشور، ناتو  ممکن است برای پشتیبانی از ترکیه وارد جنگ با عراق خواهد شد.

 

«ابراهیم جعفری،» چهارشنبه گذشته اظهار داشت: ما به دنبال دست‌یابی به راه‌حلی دیپلماتیک برای این مشکل هستیم. با این وجود اگر لازم باشد برای دفاع از تمامیت ارضی عراق و مردم این کشور، از گزینه نظامی استفاده خواهیم کرد.

 

آنکارا اوایل دسامبر 2015، بدون کسب اجازه از دولت عراق، در تجاوز نظامی آشکار، گُردانی از 25 تانک و 150 نیرو به شمال این کشور اعزام کرد. دولت عراق این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت این کشور خواند و از آنکارا خواست ظرف 48 ساعت نیروهایش را خارج کند. پس از شکایت بغداد به «شورای امنیت» سازمان ملل متحد، آنکارا بخشی از نیرئهایش را از عراق خارج کرد. با این وجود هنوز بخشی از نیروها در شمال این کشور مستقر هستند.

 

ترکیه از سال 1952، عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) است. طبق بند 5 این پیمان، اعضا متعهد هستند از یکدیگر در برابر تهدید‌های نظامی دفاع کنند. با این وجود، در این بند به حمایت از کشور عضو این پیمان که به دیگر کشورها تجاوز می‌کند، اشاره‌ای نشده است.