مک‌کین: آمریکا باید مقابل ایران در کنار عربستان بایستد

«جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا با انتشار بیانیه‌ای درباره قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی گفت: «عربستان سعودی یکی از نزدیک‌ترین و قدیمی‌ترین شرکای آمریکا است و شایسته آن است که حمایت از این کشور را ادامه دهیم. دولت‌های ما در تمامی موضوعات و همچنین موضوع اعدام نمر النمر روحانی سعودی با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. من معتقدم که آمریکا در عین حال که می‌تواند مسئله عدالت این اقدام (اعدام نمر) را زیر سوال ببرد، همچنان می‌تواند در مقابله با تروریسم داعش و گروههای وابسته و همچنین تجاوز و ریاکاری دولت ایران، در کنار شرکای سعودی ما بایستد».

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، مک‌کین ضمن حمایت از اقدامات رژیم آل سعود در قبال ایران گفت: «واکنش ایران به مرگ النمر، ظالمانه و خطرناک بود».

وی با هدف سرپوش گذاشتن بر اعدام دسته‌جمعی 47 نفر در عربستان سعودی از جمله شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه عربستان، از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و مدعی شد که ایران اقلیت‌های مذهبی را سرکوب می‌کند و تهدید به نابودی اسرائیل می‌کند و از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا ادامه داد: «تنش‌‌ها بین ریاض و تهران سالهاست درجریان است و بخشی از آن به واسطه عقب‌نشینی آمریکا از منطقه بوده است. برای چندین دهه، نقش آمریکا در خاورمیانه، سرکوب رقابت‌های امنیتی بین کشورهایی که سابقه طولانی در بی اعتمادی به یکدیگر داشتند، بوده است و آمریکا به دنبال جلوگیری از تبدیل این رقابت‌ها به جنگ آشکار بوده است».

وی ادامه داد: «شرکا و همپیمانان ما بیشتر امنیت خود را به آمریکا سپرده‌ بودند زیرا معتقد بودند که ما تعهد قابل اعتماد و موثقی داریم اما همپیمانان و شرکای ما بعد از مدتی تعهد آمریکا به امنیت خود را زیر سؤال می‌برند و در نتیجه اداره امور را به دست خود گرفته‌اند و همین مسئله خود را با افزایش تنش‌های دیپلماتیک، افزایش رقابت امنیت منطقه‌ای، رقابت جدید تسلیحاتی و احتمال گسترش سلاح هسته‌ای بروز می دهد».