پس‌لرزه‌های یک اعدام

پس‌لرزه‌های اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی شیعه که شنبه گذشته به دست حکومت سعود گردن زده شد، همچنان ادامه دارد. از تبعات دیپلماتیک و بین‌المللی آن که بگذریم، این شیعیان سعودی هستند که اکنون به جرم اعتراض به اعدام شیخ نمر، در صف اول قربانیان بحران قرار گرفته‌اند. شاهد این مدعا نیز سرکوب تظاهرات جاری در زادگاه این روحانی شیعی است که روز یکشنبه به کشته‌شدن یک معترض و زخمی‌شدن یک کودک انجامیده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان‌ سعودی، درگیری‌ روز یکشنبه نیروهای پلیس با معترضان در روستای «العوامیه» در استان جنوب شرقی «القطیف»، به کشته‌شدن «علی عمران الداوود» و زخمی‌شدن یک پسربچه هشت‌ساله انجامیده است.

 

معترضان استان قطیف، سکونت‌گاه اصلی اقلیت شیعه شبه‌جزیره عربستان پیش‌تر و عصر روز شنبه نیز با حضور صدها نفره در خیابان‌ها، اعتراض خود به اعدام شیخ نمر را نشان داده بودند؛ اعتراضاتی که با حضور گسترده نیروهای امنیتی و اعزام صدها خودروی زرهی به محل تجمعات ناتمام باقی مانده بود. این در حالی است که بنابر ادعای یکی از مقامات پلیس استان شرقی، نیروهای امنیتی سعودی تا پیش از آغاز آشوب‌ها، سعی در آرام نگه‌داشتن اوضاع داشته‌اند.

 

برگزاری 5 تظاهرات بزرگ
سخنگوی پلیس استان شرقی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عربستان‌سعودی مدعی شده است، افسران پلیس سعودی تنها پس از آنکه آماج تیراندازی فردی ناشناس قرار گرفتند، دست به تیراندازی زده‌اند. این سخنگو همچنین ضمن اعلام خبر ادامه جست‌وجوی نیروهای پلیس برای یافتن فرد مهاجم، خاطرنشان کرده پسربچه مجروح به بیمارستان منتقل شده و اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد. با تمام این اوصاف، سرکوب تظاهرات اعتراضی به اعدام شیخ نمر، جوانان استان شرقی را که به ‌طور سنتی خواهان اعطای حقوق برابر شهروندی به شیعیان این منطقه هستند، از پا نینداخته است.
 
سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی شیعیان عربستان، روز یکشنبه و در فراخوانی اعلام کرده‌اند، تصمیم دارند در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر تا شنبه آینده، پنج تظاهرات بزرگ در شرق این کشور برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک و به نقل از منابع عربستانی، این تظاهرات از روز گذشته و در منطقه «القدیح» آغاز شده است. جنبش اعتراضی شیعیان عربستان بناست امروز نیز در منطقه «الخویدیه» تظاهراتی چندصدنفره برگزار کند. نقطه پایانی این سلسله اعتراضات که فردا در «تاروت» و روز پنجشنبه در «العوامیه» و «صفوی» برگزار خواهد شد، عصر روز شنبه آینده در شهر القطیف اتفاق خواهد افتاد؛ اعتراضاتی که در سایه محکومیت‌های بین‌المللی، احتمالا دست خاندان سعود را در سرکوب منتقدان بیش‌ازپیش بسته خواهد گذاشت.