تحلیلگر آمریکایی: عربستان می خواهد ثبات خود را حفظ کند

مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز درباره اعدام‌ها و قطع رابطه با ایران تصریح کرد که این اقدامات تاکیدی بر نگرانی‌های عمیق خاندان سلطنتی سعودی درباره ثبات نظام پادشاهی این کشور است.

اعدام ۴۷ نفر شامل رهبر شیعیان عربستان سعودی و متعاقب آن اعلام قطع روابط دیپلماتیک آل سعودی با ایران سبب شده تحلیل‌های مختلفی توسط کارشناسان درباره دلایل این اقدام مطرح کردند.

در همین ارتباط، مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با عنوان «اعدام‌های سعودی سیگنال و نشانی درباره نگرانی‌های سلطنتی است»، نظرات خودش را مطرح کرد.

«بروس ریدل» در «المانیتور» نوشت: «اعدام ۴۷ متهم تروریستی در عربستان سعودی و متعاقب آن قطع روابط با ایران، تاکیدی بر نگرانی‌های عمیق خانواده سلطنتی سعودی درباره ثبات پادشاهی است. این اعدام‌ها هشداری در این باره است که مخالفت تحمل نخواهد شد به ویژه مخالفت‌های مخالفانی که مورد حمایت ایران هستند».

کارشناس ارشد آمریکایی ادامه داد: «پادشاهی سعودی با یک طوفان کامل شامل درآمد پایین نفتی، جنگ در یمن که پایان آن مشخص نیست، تهدیدات تروریستی از چندین جهات و تشدید رقابت منطقه‌ای با ایران انتقام‌جو روبرو است».

بروس ریدل افزود: «خطرناکترین تهدید، اقتصادی است. دولت رفاهی سعودی که برای بهداشت و اسکان، بهای نفت و گاز و آموزش رایگان، یارانه می‌دهد، هم اکنون به خاطر کسری بودجه شدید به دلیل درآمدهای نفتی و هزینه‌ها به عقب گام برداشته است. کسری بودجه سال گذشته در مجموع ۹۸ میلیارد دلار بود و میزان ذخایر خارجی آن از ۷۲۸ میلیارد دلار به کمتر از ۶۴۰ میلیارد دلار کاسته شد. با توجه به بازگشت نفت ایران به بازار، درآمدهای سعودی حتی با سرعت بیشتری از آنچه در بودجه سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی شده، کاسته شود».

این کارشناس نوشت: «اکثریت(۴۳ تن از ۴۷) آنهایی که اعدام شدند، اعضای القاعده بودند که یک دهه گذشته در تلاش به دستور اسامه بن لادن در سال ۲۰۰۳ برای سرنگونی پادشاهی دستگیر شدند. البته که امروز القاعده یک تهدید بزرگ است. نیروهای وابسته به آن در یمن که همان القاعده در شبه جزیره عرب است به دلیل فروپاشی قانون و نظم در یمن، در سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌ای قویتر شده‌اند. القاعده در شبه جزیره عرب بخش اعظم استان حضرموت را در جنوب در کنترل خود دارد و حضور گسترده‌ای در اطراف عدن دارد. القاعده در شبه جزیره عرب بیش از هر زمان دیگری قوی شده است».

عضو ارشد اندیشکده‌ آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «۴ تن از اعدام‌شدگان شیعیان سعودی متهم به فتنه‌انگیزی  و ترویج خشونت در استان شرقیه پادشاهی بودند. کشتار نمر النمر روحانی محبوب شیعی اعتراضاتی در ایران، عراق، لبنان، بحرین، پاکستان، یمن و استان شرقیه عربستان براه انداخته است. نمر ۵۵ ساله قبل از بازگشت به عربستان سعودی در سال ۱۹۹۴، در ایران و سوریه درس خوانده بود و پس از ان به مخالف علنی شاهزاده نایف، پدر ولیعهد تبدیل شد. از نظر سعودی‌ها،‌بزرگترین گناه او حمایت از جدایی استان شرقیه به منظور تشکیل یک دولت با اکثریت شیعه در آن بود».