مسکو در ارزیابی جدیدی، ایالات متحده آمریکا را یکی از عواملی که امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند، توصیف کرده است؛ اقدامی که کارشناسان آن را نشانه بارز تیرگی روابط روسیه با غرب در سال‌های اخیر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ارزیابی که درباره «استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه» نام دارد و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری آن کشور آن را در شب سال نو میلادی امضا کرد، جایگزین سندی می‌شود که در سال 2009 میلادی توسط دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور وقت و نخست‌وزیر فعلی روسیه تایید شد.

در سند جدید اعلام شده که پیگیری یک سیاست مستقل داخلی و بین‌المللی در سوریه موجب شده است که آمریکا و متحدانش، که «سعی دارند سلطه خود را بر امور جهان حفظ کنند» دست به اقدام متقابل بزنند که احتمالاً به وارد آمدن «فشار سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی» بر روسیه منجر خواهد شد. روابط بین روسیه و جهان غرب پس از مداخلات غرب و آمریکا در اوکراین تیره شد.

سال 2009 مدتی پس از انتخاب باراک اوباما، هیلاری کلینتون در اولین دیدار خود با سرگئی لاوروف در ژنو، دکمه قرمز نمادین Reset را برای تجدید روابط به وی هدیه کرد و از آن تاریخ اعلام شد روابط تنش‌آلود دو کشور، ری‌ست شده است.

هیلاری کلینتون در حالی که لبخند بر لب داشت، گفت: مایلم هدیه کوچکی به شما بدهم که نشان‌دهنده نظرات جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهور و من است، اینکه ما خواهان از سرگیری روابط هستیم و بنابراین، این کار را با هم انجام خواهیم داد.

آمریکا پس از آن سعی کرد از ظرفیت روسیه علیه کشورهایی نظیر ایران- در ماجرای مذاکرات هسته‌ای - استفاده کند. اما گذر زمان و تکرار شبیخون فروپاشی شوروی در اوکراین، دست آمریکا را در این ماجرا رو کرد.