واکنش وزیر دادگستری اسرائیل به ابراز نگرانی آمریکا

«آیلت شاکد» در واکنش به انتقاد آمریکا از قانون «شفافیت گروه‌های غیردولتی» گفت: «اسرائیل یک دموکراسی قدرتمند است، دخالت نکنید».

به گزارش پایگاه خبری «تایمز اسرائیل»، این لایحه سازمان‌های غیردولتی اسرائیلی را که نیمی از بودجه خود را از کشورهای خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می‌سازد هنگام رایزنی با نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل)، منابع مالی و هویت خود را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کنند.

در واکنش به این لایحه بود که «دان شاپیرو» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی روز گذشته (دوشنبه) از نگرانی واشنگتن درباره این قانون سخن گفت و اعلام کرد که این لایحه بر فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی تاثیر خواهد گذاشت. 

وی تاکید کرد:«جامعه مدنی کارآمد و آزاد، عنصری اساسی در یک دموکراسی سالم است و کابینه باید از آزادی بیان و مخالفت‌های صلح‌آمیز حفاظت کند و فضایی ایجاد کند که همه صداها شنیده شود».

آیلت شاکد در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر اقدام اتحادیه اروپا در حمایت مالی از لابی‌هایی که علیه این لایحه تلاش می‌کنند، اظهار داشت: «بسیار عجیب است که دولت‌های خارجی در روند قانون‌گذاری داخلی ما دخالت می‌کنند». 

وی سپس افزود: «خوشحالم که با سفیر آمریکا دیدار کردم و فکر می‌کنم نگرانی آنها به جاست. اما آنها نباید نگران باشند. اسرائیل یک دموکراسی زنده و قدرتمند است و به دخالت سایر کشورها در قانون‌گذاری داخلی خود نیاز ندارد».

وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «آمریکا نباید نگران باشد. ما همواره آماده مذاکره با دوستان‌مان هستیم».

بر اساس این گزارش، تقریبا تمامی گروه‌هایی که از تصویب این لایحه آسیب خواهند دید، سازمان‌های غیردولتی چپگرا هستند زیرا آنها از دولت‌های خارجی بودجه دریافت می‌کنند، اما سازمان‌های غیردولتی با گرایش راست، اغلب بودجه خود را از اهداکنندگان خصوصی دریافت می‌کنند؛ منبعی که طبق این لایحه، نیاز به بازرسی و تحقیق از آن نیست.