ادامه واکنش‌های کشورهای مختلف به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی

یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن تصریح کرد: مقام‌های مسکو و توکیو بر سر همکاری بیشتر در ارتباط به آزمایش هسته ای هفته گذشته کره شمالی به توافق نهایی دست یافته اند.

وی در ادامه افزود: دو طرف به توافق رسیده‌اند که آزمایش هسته‌ای کره شمالی غیر قابل قبول بوده و روسیه و ژاپن با یکدیگر در خصوص این مساله همکاری خواهند کرد، از جمله از طریق سازمان ملل.

اظهارات سخنگوی دولت ژاپن در شرایطی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و ماساهیکو کومورا وزیر خارجه سابق ژاپن روز سه شنبه درباره تحولات اخیر کره شمالی رایزنی کرده‌اند.

کره شمالی هفته گذشته چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده است. چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی موجب نگرانی و خشم آمریکا و چین شده است. البته کارشناسان تسلیحاتی دولت آمریکا نسبت به ادعای کره شمالی شک و تردید دارند و بر این باورند که آزمایش انجام گرفته در این کشور، بمب هیدروژنی نبوده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با برگزاری نشست فوق العاده آمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرده است. شورای امنیت قصد دارد با صدور قطعنامه جدیدی تحریم‌های بیشتری را علیه پیونگ یانگ اعمال کند.

سنای آمریکا به دنبال هماهنگی با کره جنوبی و چین برای واکنش به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی

تیم کین سناتور آمریکایی نیز تاکید کرد: سنای آمریکا به دنبال هماهنگی با کره جنوبی و چین برای واکنش به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی است.

وی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: بی شک نیاز به یک واکنش به این اقدام داریم و ما برای اتخاذ پاسخ مناسب با کره جنوبی همکاری خواهیم کرد. علاوه بر همکاری با کره جنوبی، کمیته روبط خارجی سنا مذاکرات زیادی را درباره اینکه چگونه بر چین فشار آورد تا از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند، انجام داده است.

کره شمالی به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.کره شمالی در آوریل 2003 میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته‌ای خود نموده است.