پلیس آمریکا فناوری جدیدی را معرفی کرده است که به آنها قدرت بی‌سابقه‌ای در جاسوسی از افراد را می‌دهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «اسپوتنیک» گزارش کرد، این نرم‌افزار که موسوم به «Beware» به افسران پلیس آمریکا اجازه تجزیه و تحلیل میلیاردها اطلاعات از جمله گزارشات دستگیری، سوابق مربوط به دارایی، پایگاه داده‌های تجاری، جستجوهای عمیق در فضای مجازی و پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده شده را می‌دهد تا از این طریق بتوانند پتانسیل فرد برای خشونت را مورد محاسبه قرار دهند.

مأموران اجرای قانون در آمریکا می‌گویند که این ابزار توسط شرکتی به نام «اینترادو» ساخته شده است و به آنها کمک می‌کند تا از تیراندازی‌های گسترده و وقوع حملاتی همچون آنچه در پاریس یا سن برناردینو به وقوع پیوست، جلوگیری کنند. 

با اینحال، منتقدان می‌گویند که این نرم افزار، از آزادی‌های مدنی تخطی می‌کند و با نظارت بسیار اندک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«جنیفر لینچ» دادستان بنیاد مرز الکترونیک به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «این فناوری چیزی است که از 11 سپتامبر در حال ساخت است. در وهله اول، بودجه‌ای به ارتش تخصیص داده شد تا این فناوری را به وجود آورد و در حال حاضر این بودجه به نیروهای اجرای قانون تخصیص داده شده است. این موج کاملی از فناوری‌های ارزان‌تر و  قابل استفاده است و دولت‌های ایالتی و فدرال نیز برای خرید آن هزینه داده‌اند».

«راب نابارو» یک وکیل حقوق مدنی در «فرسنو» می‌گوید: «این یک فناوری ناخالص است. یک تماس تلفنی پلیس می‌تواند برای یک شهروند بسیار خطرناک باشد».

وی ادامه داد، حقیقت این است که این سامانه ممکن است به اشتباه سطح تهدید یک فرد را تنها به واسطه فعالیت‌هایش در فضای مجازی همچون انتقاد از عملکرد پلیس را بالا نشان دهد و در همین راستا مأموران پلیس به اشتباه به او واکنش تندی نشان دهند.

این گزارش می‌افزاید، برخی منتقد هستند که اجرای ابزارالات اجرای قانون در شرایطی است که رفتار خشونت‌بار پلیس آمریکا همچنان رو به گسترش است و شهروندان و فعالان حقوق مدنی آمریکا همچنان خواستار اصلاح نظام پلیسی آمریکا هستند.