تاثیر بازداشت ملوانان آمریکا در ایران بر مناظره جمهوریخواهان

مناظره شب گذشته نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا زیر سایه سنیگن بازداشت ۱۰ تفنگدار آمریکایی در آب های ایران در خلیج فارس در روز سه شنبه و آزادی آنها در روز چهارشنبه قرار داشت.

الجزیره در این رابطه می نویسد: گروهی از نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با پرداختن به موضوع بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران و آزادی فوری آنها، از باراک اوباما انتقاد کردند.

تازه‌ترین مناظره اصلی نامزدهای جمهوریخواه، در چارلستون شمالی (ایالت کارولینای جنوبی)، با حضور دونالد ترامپ، بن کارسون، مارکو روبیو، جب بوش، تد کروز، جان کیسیک و کریس کریستی برگزار شد.

ترامپ و کروز در حال حاضر در نظرسنجی‌ ها در انتخابات درون‌حزبی در ایالت آیووا، در صدر قرار دارند. آیووا محل نخستین رای‌گیری درون‌حزبی در اولین روز فوریه است.

موضوع بازداشت ملوان‌ های آمریکایی در ایران آزادی فوری آنها، از جمله مسائل اصلی مطرح‌شده در مناظره بود. تد کروز از اوباما انتقاد کرد که در آخرین سخنرانی سالیانه خود در مورد «وضعیت کشور» چندان به این موضوع نپرداخته است، «اوباما آماده می‌شود که ۱۰۰ میلیادر دلار به ایران بدهد، و این موضوع قلب آدم را می‌شکند».

اشاره او به تعلیق تحریم‌های ایران در قبال اجرای برجام بود ، که احتمالا طی روزها یا هفته‌های آینده اجرایی خواهد شد.

کروز سپس افزود: «به شما قول می‌دهم اگر رئیس‌جمهور شوم، هیچ زن و مرد سرباز آمریکایی مجبور نخواهد شد بر زمین زانو بزند، و هر کشوری که مردان مبارز ما را بازداشت کند، قدرت و خشم کامل ایالات متحده آمریکا را خواهد چشید».

کریس کریستی دیگر نامزدی بود که به انتقاد از سیاست اوباما در این مورد پرداخت.

کریستی گفت: «ما باید قدرت نظامی خود را دوباره بسازیم، و این رئیس‌جمهور (باراک اوباما) اجازه داده این (قدرت) تا حد زیادی کم شود .

جب بوش نیز در پاسخ به پرسشی در ارتباط با ایران، موضوع ملوان‌های بازداشت شده و آزمایش‌های موشکی اخیر تهران، گفت: ما (در دولت اوباما) از توانایی نظامی خود کاسته‌ایم، در نتیجه ایران، چین، روسیه و بسیاری دیگر کشورها به ایالات متحده، نه آن‌طور جدی که یک زمانی بودیم، نگاه می‌کنند.