در دیدار نواز شریف و پادشاه عربستان چه گذشت

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان پس از درخواست احزاب سیاسی و مذهبی این کشور برای برقراری صلح و آشتی بین ایران و عربستان پس از تنش بوجود آمده بین این دو کشور به ریاض سفر کرد و در تلاش برای حل و فصل مسالمت آمیز این مسئله است.

نوازشریف نخست‌وزیر و راحیل شریف در ملاقات با «سلمان‌بن‌عبد‌العزیز» پادشاه عربستان تأکید کردند ریاض برای حفظ وحدت امت اسلامی از راه‌های مسالمت آمیز اختلاف خود را با تهران حل کند.

نواز شریف در این دیدار اظهار داشت: پاکستان از سیاست ایجاد برادری بین کشورهای عضو کنفرانس اسلامی پیروی می‌کند و در این راه از هیچ فداکاری دریغ نخواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از تیرگی روابط بین ایران و عربستان گفت: برای حفظ امت اسلامی اجازه نمی‌دهد این وضعیت ادامه داشته باشد.

در پایان این ملاقات پاکستان و عربستان در بیانیه‌ای مشترک برای حل اختلاف با ایران به توافق رسیدند.

روزنامه دیلی پاکستان نوشت: در این بیانیه «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، ضمن اظهار نگرانی از تنش ایران و عربستان بیان داشت که تمام تلاش خود را برای حل مسئله بوجود آمده بین دوکشور اسلامی که مسئله امت اسلام است انجام خواهد داد.

وی افزود: ما خواهان حل مسالمت آمیز این مسئله هستیم و برای حل این موضوع کاملا آماده ایم و ار هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

علاوه براین دو طرف در این مذاکرات، برای حل و فصل مسائل از طریق مذاکرات و افزایش همکاری های دفاعی، امنیتی و اقتصادی به توافق رسیدند.

در ادامه مذاکرات همچنین دولت اسلام آباد اطمینان داد که از ائتلاف جدید ریاض برای مبارزه با تروریسم کاملا حمایت خواهد کرد

گزارش‌ها نشان می‌دهد با اینکه پادشاه عربستان اطمینان داد از هیچ کوششی برای حل اختلاف با ایران دریغ نمی‌کند اما موضع خود را در قبال این تنش به طور واضح اعلام نکرد و  اظهار اطمینانی بابت همکاری در جهت رفع تنش اخیر نداد.

نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان قرار است امروز سه شنبه ( 29 دی) از ریاض راهی تهران شوند و با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کنند.

لازم به ذکر است که «سرتاج‌عزیز» مشاور امور خارجی و «طارق فاطمی» دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان وی را در این سفر همراهی می‌کنند

چندی پیش «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در این زمینه گفت: اسلام‌آباد نمی‌خواهد تنش‌های فرقه‌ای افزایش یابد بنابراین محتاطانه عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اسلام‌آباد همچنین نمی‌خواهد تروریست‌ها از تنش‌های ایران و عربستان سود ببرند.

پاکستان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم گیری درخصوص میزان مشارکت این کشور در ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان را بعد از دریافت جزئیات آن از سوی ریاض، اتخاذ خواهد کرد. با این وجود، در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، به طور واضح درخصوص تصمیم مشخص پاکستان برای مشارکت این کشور در ائتلاف یاد شده گنجانده نشده است.