لاوروف: بشار اسد درخواست پناهنگی نکرده است

سرگئی لاوروف با اشاره به دیدار ماه اکتبر گذشته بشار اسد از مسکو و بحث و تبادل نظر درباره کلیه مسائل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: بشار اسد در این دیدار هیچ گونه درخواستی مبنی بر پناهندگی را مطرح نکرده بود و این امر نیز به وی پیشنهاد نشده بود.

لاوروف در نشست خبری سالیانه درباره نتایج فعالیت دیپلماتیک روسیه در سال 2015، تأکید کرد: سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه فقط توسط مردم این کشور تعیین می شود.

وی تصریح کرد: بشار اسد در سفر به روسیه از آمادگی برای انجام اصلاحات سیاسی در آن کشور و آغاز مذاکرات با مخالفان خبر داده بود.

سرگئی لاوروف همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: تصمیم روسیه برای پاسخگویی به درخواست رسمی دولت سوریه و آغاز عملیات نظامی در سوریه علیه تروریسم، عملا به تغییر ریشه ای وضعیت در این کشور کمک کرده است.

لاوروف با اشاره به ابتکار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای تشکیل جبهه یکپارچه ای برای مقابله با تروریسم گفت: عملیات نظامی روسیه در سوریه همچنین باعث بیان وضعیت بحران سوریه برای افکار عمومی شده است. به طوری که همگان دیدند چه کسانی با تروریست ها مبارزه می کنند و چه طرف هایی از آنها حمایت و در راستای اهداف خود از آنها بهره برداری می کنند.

وزیرخارجه روسیه گفت: شکست دادن تروریست ها فقط از راه نظامی ممکن نیست. بلکه باید از ابزارهای اقتصادی و سیاسی نیز در این زمینه بهره گرفت و با ایدئولوژی افراطی مبارزه و کلیه منابع مالی تروریسم از جمله صادرات غیرقانونی نفت از مناطق تحت کنترل تروریست ها را قطع کرد.

لاوروف با بیان اینکه دستیابی به توافق صلح در سوریه بدون حضور کردهای این کشور ممکن نیست، تاکید کرد: کردها 15 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند و از نظر جغرافیایی نیز در مناطق گسترده و دارای اهمیت استراتژیک زندگی می کنند.

وی افزود: چگونه می توان با نادیده گرفتن حزب اصلی کردها که در عرصه میدانی نیز نیروی مهمی در مقابله با تروریسم به شمار می آید، از اصلاحات سیاسی سخن گفت؟

لاوروف بار دیگر بر مخالفت روسیه بر محدود شدن هیئت مخالفان در مذاکره با دولت به شرکت کنندگان در نشست ریاض تأکید کرد.