سی‌ان‌ان مانی در گزارشی به قلم "مت اِگان" نوشت: کنگره آمریکا پس از 40 سال با ازسرگیری صادرات نفتی این کشور موافقت کرد و خیلی زود کشتی‌های حامل نفت آمریکا راهی بنادر اروپایی شد؛ اما این اقدام بیشتر شبیه به اتلاف وقت و سرمایه است تا فعالیت تجاری.

 

در ادامه این گزارش آمده است: صادرات نفت امریکا بیشتر یک اقدام نمادین بود تا حضور این کشور را در میان صادرکنندگان نفتی جهان نمایش دهد. صادرات نفت آمریکا در شرایطی که بازار با مازاد عرضه مواجه است هیچ سودی برای این کشور نداشت. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ نفتی در مناطق پرچالش جهان قرار گرفته‌اند و کوچکترین تحول در این مناطق، بر بهای طلای سیاه تاثیر عمیقی می‌گذارد.

 

"جیسون برداف،" مشاور اسبق انرژی در کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در این باره گفت: حقیقت این است که تولیدکنندگان نفتی دسترسی آسانی به بازارهای جهانی دارند و همین موضوع به آمریکا اجازه می‌دهد به راحتی در روند بازار اختلال ایجاد کند.

 

آمریکا در سال 1975 (1354) صادرات نفت این کشور را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم 2 سال پس از آن اتخاذ شد که تولیدکنندگان سازمان اوپک تصمیم به متوقف کردن صادرات نفت به آمریکا گرفتند. درنتیجه این اقدام بهای بنزین در آمریکا به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت.

 

با گذشت 40 سال از آن دوران و تغییرات عمده‌ای که در بازارهای بین‌المللی بوجود آمد، آمریکا نفت شیل خود را روانه بازار کرد. این موضوع مازاد عرضه را با خود به دنبال داشت و بهای جهانی نفت را به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رساند. این موضوع موجب نشد آمریکا از صادرات نفت سبک خود به اروپا دست بکشد. 

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند آمریکا تلاش می‌کند در کنار تولیدکنندگان بزرگ نفتی مانند عربستان، روسیه و یا نیجریه، سهمی از تولیدات نفتی بازار را به خود اختصاص دهد. نفت آمریکا یک سال پیش حدود 12 دلار از نفت برنت، که معیاری برای تعیین بهای نفت در جهان محسوب می‌شود، کمتر بود. 

 

"برایان شید،" سردبیر سایت خبری "پلاتس" در این باره گفت: کارشناسان اقتصادی تصور نمی‌کنند بازار بر روی نفت آمریکا حساب کند. بُعد مسافت مانع از آن خواهد شد که خرید نفت از آمریکا مقرون به صرفه باشد.

 

در این شرایط نزدیک شدن بهای نفت آمریکا به بهای نفت برنت نمی‌تواند موضوع خوشحال‌کننده‌ای باشد. آمریکا می‌تواند مشتری‌های محدودی برای نفت تولیدی خود داشته باشد. با در نظر گرفتن بهای پایین نفت و پر طرفدار نبودن نفت آمریکا، صادرات نفتی این کشور اقدامی بیهوده می‌نماید.