سازمان‌های جاسوسی آمریکا و بریتانیا سال‌ها به داده‌های گردآوری‌شده توسط پهپادهای اسرائیلی دسترسی داشتند. کشف زود‌هنگام برنامه‌ حمله احتمالی اسرائیل به ایران، از جمله اهداف این جاسوسی بوده است.

 نشریه آلمانی "اشپیگل"، روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحارنوت" و سایت افشاگر اینترنتی "اینترسپت" با استناد به اسناد محرمانه‌ ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، گزارش می‌دهند که اداره امنیت ملی آمریکا (NSA) و ستاد ارتباطاتی دولت بریتانیا (GCHQ) با به‌کارگیری تجهیزات فنی پیچیده، به سیستم پهپادهای اسرائیلی نوع "هرون TP" راه یافته و داده‌ها و تصاویر گردآوری شده توسط آن‌ها را ارزیابی ‌کرده‌ و مورد بهره‌برداری قرار می‌دادند. این عملیات جاسوسی با نام رمزی "آنارشیست" جریان داشته است.

 

دویچه وله به نقل از روزنامه‌آلمانی "دی تسایت" می‌نویسد، پی‌گیری فعالیت‌های اسرائیل در نوار غزه و کشف زود‌هنگام برنامه‌ حمله‌ احتمالی این کشور به ایران، از جمله اهداف این عملیات جاسوسی بوده است.

بنا بر گزارش روزنامه‌ آلمانی "زود دویچه تسایتونگ"، فعالیت‌های "آنارشیست" از یکی از پایگاه‌های نظامی بریتانیا در قبرس و مرکز اداره امنیت ملی آمریکا در شمال بریتانیا مدیریت می‌شده است.

 

هنوز خبری درباره‌ تاثیر پیامدهای این افشاگری بر روابط آمریکا و اسرائیل منتشر نشده است. چندی است که مناسبات این دو کشور به دلیل اختلاف‌های نظری درباره‌ چگونگی ادامه‌ گفت‌وگوهای صلح در خاورمیانه و توافق با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای این کشور، به تیرگی گراییده است.

 

 

عملیات جستجوگرانه ارتش آلمان

کارشناسان معتقدند که افشاگری در خصوص چگونگی نفوذ به سیستم پهپادهای اسرائیلی در برنامه‌های آتی ارتش آلمان نیز ‌تاثیر خواهد گذاشت.

چندی پیش، اورزولا فون درلاین، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که به‌زودی از پهپاد‌های اسرائیلی نوع "هرون TP" برای عملیات تجسسی نیروهای نظامی آلمان در ماموریت‌های خارجی آنها استفاده می‌کند.

 

"هرون TP" که قرار است به‌طور گذرا در عملیات واحدهای آلمانی به‌کار گرفته شود، علاوه بر انجام عملیات جاسوسی، قادر به منفجر کردن موشک‌های دوربرد نیز هست. "اشپیگل" به نقل از اورزولا فون درلاین می‌نویسد که ارتش آلمان نقاط ضعف سیستم پهپادهای اسرائیلی را برطرف خواهد کرد.

 

آلمان و برخی از کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا در حال ساختن نوع جدیدی از این پهپادها هستند.