ترکیه در روزهای اخیر سردترین روزهای خود را تجربه کرد.به گونه ای که در شهری نزدیک به مرز ایران،دمای هوا به 41.2 درجه زیر صفر رسید و در اتفاقی عجیب پرچم این کشور در این نقطه یخ بست.

سرمای بی سابقه در ترکیه با دمای 41درجه زیر صفر/ پرچم ترکیه یخ بست
به گزارش سایت روزنو ، شب 27 ژانویه 2016،به عنوان سردترین شب سال ثبت شد که بر اثر آن حتی پرچم ترکیه نیز یخ زد و این موضوع به سوژه رسانه های کشور تبدیل شد.
شهر "چالدران" در محدوده شهر وان که نزدیک به مرزهای غربی ایران واقع شده و از جمله مقصدهای مهم مسافران ایرانی است،به عنوان سردترین شهر ترکیه در روزهای اخیر سرمای زیر 30 تا 40 درجهزیر صفر را تجربه کرد که از دیدگاه شهروندان و مسئولان شهر نیز بی سابقه بود.
کشور ترکیه در تاریخ 9 ژانویه 1990 سرمای نزدیک به 50 درجه زیرصفر را تجربه کرده بود و از این رو دمای 41 درجه زیر صفر در روزهای اخیر را در سالهای بعد از این تاریخ بی سابقه می دانند.
سرمای بی سابقه در ترکیه با دمای 41درجه زیر صفر/ پرچم ترکیه یخ بست
در تاریخ 9 ژانویه 1990 دمای هوا به 46.4زیرصفر رسید که در آن بازه زمانی زندگی شهروندان و حیات جانوران را تحت تاثیر سوء قرار داد.
حال بعد از 9 ژانویه 1990،ترکیه بار دیگر در 27 ژانویه 2016 یکی از سردترین روزهای خود را تجربه کرد.
به گزارش روزنو،روزنامه حریت در این رابطه نوشت:شهر چالدران با دمای 41 درجه زیر صفر یخ بست.
سرمای بی سابقه در ترکیه با دمای 41درجه زیر صفر/ پرچم ترکیه یخ بست
روزنامه ملیت نیز یخ بستن پرچم را برجسته کرده و در رابطه با سردترین شب ترکیه نوشت:چنین سرمایی بی سابقه بود.پرچم یخ بست.
مقام های مسئول شهر چالدران هم متفق القول بر این نکته تاکید داشتند که چنین سرمایی در شهرشان تا کنون سابقه نداشته است.

 

مقام ترکیه ای در گفتگوی اختصاصی:این سرما بی سابقه بود

 

محمدنسیم ارتوپچو از مقام های شهری چالدران در این رابطه به روزنو گفت:سرمای فوق در سالهای اخیر بی سابقه بوده است.هرچند شهر چالدران همواره زمستان های سردی داشته و در آن برف بسیار می بارد اما دمای 40 درجه زیر صفر را تجربه نکرده بودیم.
سرمای بی سابقه در ترکیه با دمای 41درجه زیر صفر/ پرچم ترکیه یخ بست
او افزود:سرمای هوا به شدت زندگی در چالدران را تحت تاثیر قرار داده و ما شاهد تعطیلی مدارس و حوادث ترافیکی بودیم.چرا که بر اثر شدت سرما عملا جاده های چالدران به پیست یخ تبدیل شده و خودروها در تردد از جاده دچار مشکل می شدند.کمااینکه زیست جانوری نیز از این اتفاق تاثیر پذیرفته و برخی از بین رفتند.
ارتوپچو درجه هوا در خودروی خود را در صبح روز 27 ژانویه نشان می دهد که 30 درجه زیر صفر است و در شب به 40 درجه می رسد.
این مقام ترکیه ای در حالی از سرمای بی سابقه در شهر چالدران سخن می گوید که این شهر گاز خانگی ندارد و هنوز زیرساخت های گاز در آن فراهم نشده و مردم از زغال سنگ و منابع گرمایشی دیگر برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کنند.
سرمای بی سابقه در ترکیه با دمای 41درجه زیر صفر/ پرچم ترکیه یخ بست
سرمای هوا به شهر چالدران محدود نشد و در دیگر شهرهای وان دمای هوا به 24 تا 30 درجه زیر صفر رسید.در شهرهای همسایه وان مثل هاکاری،دمای هوا به 20 درجه زیر صفر رسید که این میزان در دیگر همسایه این شهر (بیتلیس) 24 درجه بود.با اینهمه سردترین دما در شهر چالدران ثبت شد که در آن طبق گفته محمدنسیم ارتوپچو،مقام شهری،زندگی به شدت مختل شده و حتی آبشار معروف شهر یخ بست.
لازم به ذکر است که در ایران نیز شهری هم نام این شهر ترکیه به اسم چالدران وجود دارد که در غرب کشور واقع شده است.