پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک موسودان+تصاویر

شبه جزیره کره از دهه 50 میلادی به شکل ویژه دچار درگیری و تنش شده و کره شمالی و کره جنوبی تلاش می‌کنند تا توان دفاعی و رزمی خود را در این منطقه افزایش دهند.



با توجه به اینکه دو کشور در گذشته یک جنگ سخت را تجربه کرده اند  لذا در جهت افزایش توان بازدارندگی خود حداکثر تلاش را می‌کنند و افزایش  توان موشکی کره شمالی و ساخت موشک های میانبرد در این راستاست.


یک تفاوت راهبردهای دو کره  آن است که کره جنوبی به عنوان همپیمان ایالات متحده آمریکا از پشتیبانی های این کشور استفاده می‌کند و کره شمالی به عنوان یک کشور مستقل از توانمندی دفاعی بومی بهره مند بوده است.


کره شمالی که سعی در ایجاد درگیری ندارد اما با توجه به شرایط نیاز دارد که قدرت نظامی خود را افزایش دهد و استفاده از موشک‌های راهبردی "موسودان" به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل ایالات متحده آمریکا مطرح است.
 


**ویژگی های موشک  "موسودان"

 "موسودان" یک موشک "سطح  به سطح"  میانبرد بوده که توانمندی مورد اصابت قرار دادن اهداف آمریکا در جزیره گوام را دارند.  کارشناسان نظامی یادآور می‌شوند که سامانه‌های موشکی "موسودان"  سیار هستند و به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانند دوباره در مناطق استراتژیک مستقر شوند. 


 
پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک
 
پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک
 

پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک

 

سایت  "میسایل تریت  (Missile Threat)"  در مورد موشک "موسودان" گزارش داد: این موشک ساخت کره شمالی بوده و دارای 12 تا 19 متر طول (بسته به مدل موشک)، قریب به 2 متر قطر، وزن کلی 19 تا 26 تن و ‌برد 2400 تا 2500 کیلومتر است.


این سایت ادامه  داد:  این یک  "موشک سطح به سطح زمین پایه (Surface to Surface Missile)" بوده که در سال 2003 کره شمالی نسبت به توسعه این موشک از "آر 27 (R-27)" روسی و شلیک آن از طریق زیردریایی مبادرت ورزیده است.


سایت  "میسایل تریت  (Missile Threat)"  با اشاره به اینکه موشک " موسودان"  نام‌های دیگری همچون "میریم"،‌ "نودانگ" و "بی‌ام 25"  را دارد،  عنوان داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال 2005 ، 18 فروند از این موشک تولید شده است.


این سایت با تاکید بر خصوصیات و قابلیت‌های منحصر بفرد موشک "موسودان" نوشت : کره شمالی در سال 2006 موشک "اسکاد سی (Scud C)" را آزمایش کرده و این در حالی است که به نظر می‌رسد این یک موشک "موسودان" بوده است ( منظور این است که آزمایش موشک مذکور انجام شده و تست موشک "اسکاد" صورت نگرفته).


روزنامه  واشنگتن پست   (Washington Post)  در خصوص موشک  "موسودان" می‌نویسد: این موشک با نام BM-25 و هم‌چنین با نام‌های Taepodong، Nodang،Rodong-B و Mirim شناخته شده است که یک موشک بالستیک میان برد (Intermediate-range Ballistic Missile)  است که برای اولین بار در رژه نظامی در اکتبر 2010 در جشن ملی این کشور نشان داده شده است.



**برد موشک موسودان 2000 تا 4500 کیلومتر

در خصوص اطلاعات کلی این موشک واشنگتن پست   (Washington Post)  اضافه کرد: این موشک با طول 12 متر و قطر بیش از 1 متر و سر‌جنگی متعارف یا بعضا هسته‌ای و با وزن سر‌جنگی 1000 تا 1250 کیلوگرم و با سوخت مایع، هدایت اینرسی (Inertial Guidance)   است  که2000 تا 4500 کیلومتر برد موثردارد و وزن کلی آن 19 تا 26 تن است که توسط لانچر Maz-Based روی سکو برای شلیک می‌رود.
 
 
 
 
پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک

 این موشک همچنین در صورت حمل بار سبک احتمالا می تواند به اهدافی در چهار هزار کیلومتری نیز برسد و بنابراین از لحاظ تئوری قادر است جزیره  "گوام" را در  "اقیانوس آرام"  که سه هزار و سیصد و هشتاد کیلومتر تا کره شمالی فاصله دارد و شش هزار سرباز آمریکایی در آنجا مستقر هستند هدف قرار دهد.


 
پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک


دیوید رایت دانشمند ارشد و کارشناس مسائل نظامی در مقاله‌ای با عنوان "میزان برد تخمین زده شده موشک‌های موسودان"  تصریح کرد: با فرض بر اینکه این موشک‌ها توسعه پیدا کرده باشند و براساس تکنولوژی پیشرفته باشد از طیف میانبرد  از 3300 تا 4400 کیلومتر پیشنهاد شده است که می‌تواند نسبت به برد خود سرجنگی آن بین 500 تا 1000 کیلوگرم باشد.

 
پایگاه های نظامی آمریکا در تیررس موشک
 


**تنش های دوکره در سال 2013 و نقش موشک "موسودان" در نزاع دو طرف

البته تنش بین دو کره با دخالت آمریکا در سال 2013 به اوج خود رسید و باعث شد کره شمالی و کره جنوبی باز هم سودای جنگ در سربپرورانند که البته رفته رفته با گذر زمان تنش‌ها کمتر شد و شرایط عادی به شبه‌جزیره کره بازگشت.


 البته نگرانی ایلات متحده  آمریکا از قدرت موشکی کره شمالی وجود خواهد داشت و به نظر می‌رسد کره شمالی  اهداف خود را در زمینه موشکی توسعه دهد؛ زیرا هیچ بعید نیست این کشور درگیر یک جنگ طولانی در آینده شود .


در سال 2013 میلادی کشور کره شمالی چندین فروند موشک " موسودان " خود را سوار بر قطارهای حمل موشک به سمت مرزهای جنوبی خود حرکت داد و آنها را به سمت جزیره " گوام " که در جنوب شرقی شبه جزیره کره قرار دارد نشانه گرفت.


کره شمالی تا قبل از این حرکت نیز بارها نیروهای خود را به سمت مرزهای همسایه جنوبی خود حرکت داده و بارها مرزهای این کشور را تهدید کرده و هر بار نیز باعث شده تا حالت آماده باش در مرزهای دو کشور برقرار شود اما با میانجی‌گری‌های کشورهای همسایه مساله پایان می‌یافت اما تا کنون کره شمالی سامانه موشکی را در مرزهای مشترک خود با کره جنوبی مستقر نکرده بود و همین امر آتش زیر خاکستر تنش‌ها را برانگیخت.


 این امر باعث شد تا دوباره هم تنش میان دو کره به بالاترین سطح خود برسد و همچنین  مجامع جهانی مخصوصا آمریکا که اداره جزیره " گوام " را برعهده دارد و در این جزیره پایگاه نظامی داشته  نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و تحریم‌هایی را علیه کره شمالی تصویب کنند.


 البته اخیرا کره شمالی با آزمایش  "بمب هیدروژنی"  به آمریکا نشان داد که  بر سر مقابله با تهدیدات نظامی ایالات متحده بسیار جدی بوده و این موضوع نکته ای است که مقامات "کاخ سفید" به آن اذعان دارند.