توافق آمریکا و چین برای پاسخ به آزمایش‌های کره شمالی

 کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین به توافق رسیده لند تا به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی با قطعنامه های موثر و قاطع شورای امنیت سازمان ملل، پاسخ دهند.

کاخ سفید افزود: رهبران آمریکا و چین بر اهمیت پاسخ قاطع و متحد بین المللی به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی از طریق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کردند.

دولت اوباما فشار زیادی را بر چین وارد کرده است تا از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند تا این کشور از ادامه آزمایش های هسته ای و موشکی منصرف شود.

آمریکا خواستار قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال مجازات های جدید علیه کره شمالی شده است. چین قبلا از قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی حمایت کرده است.

رئیس جمهور کره جنوبی نیز روز جمعه خواستار همکاری فعال چین در اعمال تحریمهای قاطع علیه کره شمالی شده است.

پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی در نخستین گفتگوی خود با ژی جین پینگ از زمان آزمایش هسته ای کره شمالی در ماه گذشته، خواستار همکاری فعال پکن با جامعه بین المللی برای اعمال مجازات بیشتر علیه پیونگ یانگ شده است.

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد: در یک گفتگوی 45 دقیقه ای، رئیس جمهور کره جنوبی بر این مساله تاکید کرده است که قطعنامه های موثر و قاطع شورای امنیت می تواند کره شمالی را مجبور کند تا رفتار خود را تغییر داده و مطابق با قطعنامه های شورای امنیت عمل کند.

وی افزود: اقدام تحریک آمیز کره شمالی تهدیدی برای صلح در شمال شرق آسیا و جهان است و پیام جامعه بین المللی باید منجر به اقدامی سریع علیه پیونگ یانگ شود.

رئیس جمهور چین نیز در این گفتگو بر تعهد پکن برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره تاکید کرده و خواستار راه حلی از طریق مذاکره و گفتگو برای مساله هسته ای کره شمالی شده است.

پیونگ یانگ اعلام کرده است که قصد دارد طی روزهای 8 تا 25 فوریه یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. 16 فوریه تولد کیم جونگ ایل پدر رهبر کنونی کره شمالی است.

تحریمهای سازمان ملل، استفاده هرگونه فناوری موشک بالستیک توسط کره شمالی را منع کرده است و پرتاب موشک بالستیک توسط این کشور می تواند نقض آشکار و صریح قطعنامه های شورای امنیت به شمار رود.