هند سفیر آمریکا را فراخواند

 هند، روز شنبه (امروز) سفیر آمریکا در «دهلی نو» را در اعتراض به تصمیم دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای فروش هشت جنگنده «لاکهید مارتین اف ۱۶» به همراه آموزش، رادار و دیگر تجهیزات به ارزش ۶۹۹ میلیون دلار به پاکستان فراخواند.

«ویکاس سواروپ» سخنگوی وزارت امور خارجی هند در یک پیام توییتری نوشت: «ما از تصمیم دولت اوباما در اعلام فروش هواپیمای اف ۱۶ به پاکستان ناامید شدیم. سفیر آمریکا توسط وزارت امور خارجه فراخوانده می‌شود تا ناراحتی ما به وی ابلاغ شود».

وی ادامه داد: «ما با منطق آنها مبنی بر اینکه انتقال چنین سلاح‌هایی به مبارزه با تروریسم کمک می‌کند، مخالفیم».

دولت آمریکا روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که فروش هشت جنگنده اف ۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتین به همراه تجهیزات دیگر طی قراردادی به ارزش ۶۹۹ میلیون دلار به پاکستان را تأیید کرده است.

سازمان همکاری امنیت دفاعی پنتاگون که ناظر بر فروش تسلیحات به کشورهای خارجی است اعلام کرد که به نمایندگان کنگره درباره فروش احتمالی تسلیحات به پاکستان، ابلاغیه داده است.

این سازمان می‌گوید که جنگنده‌های اف ۱۶ به نیروی هوایی پاکستان اجازه می‌دهد که در تمامی شرایط جوی و در شبانه‌روز، عملیات انجام دهد و همچنین قابلیت پاکستان برای دفاع از خود را تقویت می کند و توانمندی این کشور برای انجام عملیات‌های مبارزه با شورشیان و عملیات‌های مبارزه با تروریسم را افزایش می‌دهد.

نمایندگان کنگره به مدت ۳۰ روز برای مسدود کردن فروش این تجهیزات نظامی به پاکستان زمان دارند که البته چنین اقدامی بعید است زیرا قبل از هرگونه ابلاغیه رسمی، هرگونه قرارداد به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.