یعلون: اعراب در پی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هستند

  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید کشورهای جهان عرب در پی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هستند.

 

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گزارش داد: موشه یلعون این اظهارات را پس از دیدار با وزرای دفاع برخی کشورهای حوزۀ خلیج فارس در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان مطرح کرد.

 

این مقام صهیونیست گفت «براساس نشانه‌هایی» که رژیم اسرائیل مشاهده می‌کند، «کشورهای دنیای عرب نمی‌خواهند در مقابل یک ایران هسته‌ای یا ایرانِ در آستانۀ دستیابی به بمب هسته‌ای آرام بنشینند» و در پی کسب تسلیحات اتمی هستند.

 

 رزیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه همواره ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کرده اند و از توافق هسته ای میان تهران و و کشورهای گروه 1+5 ابراز نا خرسندی کرده اند.

 

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال جاری در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های هسته‌ای ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

 

وزیر  جنگ رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اسرائیل در حال رصد دقیق توافق‌هسته‌ای ایران است وگفت حتی اگر تهران به تعهدات خود عمل کند، پس از 15 سال که این معاهده به پایان می‌‎رسد، مسئله هسته ای ایران هنوز پابرجاست.

 

به گفتۀ یلعون «کشورهای خاصی در منطقه» در حال عقد قراردادهای هسته‌ای با کشورهایی هستند که قادر به ارائۀ این تسلیحات به آن‌ها هستند.

 

در همین حال امیلی لاندو، رئیس برنامۀ کنترل تسلیحاتِ تل‌آویو، به جروزالم پست گفت انگیزۀ برخی کشورهای عرب برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در پی توافق اتمی ایران افزایش یافته است.

 

وی روز یکشنبه (25 بهمن) در این مصاحبه افزود: «از عربستان سعودی، مصر و ترکیه به عنوان سه کشوری که بیشترین انگیزه را برای هسته‌ای شدن دارند، یاد می‌شود. دلیل این امر پیامدهای هسته‌ای شدن ایران در رهبری و هژمونی منطقه‎ای است. عربستان سعودی در چندین بیانیۀ محکم از قصد خود برای دستیابی به هر قابلیتی که ایران در اختیار دارد، خبر داده است.»

 

رژیم اسرائیل با در اختیار داشتن بین 200 تا 400 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری می‌کند و اجازه بازرسی از تاسیسات اتمی خود را نمی‌دهد.

 

دیدار در پشت درهای بسته

 

وزیر امور نظامی اسرائیل دربارۀ ارتباط دوستانۀ اسرائیل با کشورهای عرب گفت: «فقط دربارۀ اردن و مصر سخن نمی‌گویم. مقصود من کشورهای حوزۀ خلیج (فارس) و شمال آفریقا نیز هست. متاسفانه آن‌ها اینجا نیستند تا این سخنان را بشنوند. آن‌ها ایران و اخوان المسلمین را دشمن خود می‌دانند... ایران دشمن ما و رژیم‌های عرب سنی است. آن‌ها (کشورهای عرب) به طور آشکار (با اسرائیلی‌ها) دست نمی‌دهند، اما ما پشت درهای بسته دیدار می‌کنیم.»
در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (25 بهمن) تصویری از دست دادن و خوش و بش ترکی الفصیل، رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان با موشه یلعون در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ منتشر کردند.

 

 

دست دادن ترکی الفصیل، رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان و شاهزادۀ سعودی (چپ) با موشه یلعون، وزیر جنگ اسرائیل در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان (25 بهمن 1394- عکس از شبکه های اجتماعی)
براساس گزارش همین رسانه‌ها، در طی سخنرانی یلعون، الفصیل اجازۀ سخن گفتن خواست و مدعی شد که کشورهای عرب به دلیل حمایت از فلسطین به دنبال دوستی با اسرائیل نیستند. اما پس از پایان سخنرانی وزیر جنگ اسرائیل این دو در مقابل دوربین های خبری با یکدیگر دست دادند. 

 

نتانیاهو: اکثر کشورهای عرب سنی اسرائیل را دوست می‌دانند

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در جریان سخنرانی در کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی امریکا در قدس اشغالی گفت: «اکثر کشورهای عرب سنی اسرائیل را دوست می‌دانند، نه دشمن.»

 

وی این امر را عامل ایجاد روابط جدید برای اسرائیل دانست و گفت برخی از این روابط آشکار هستند، اما برخی با احتیاط دنبال می‌شوند.