انتظار آتش‌بس در سوریه جای خود را به احتمال مداخله زمینی عربستان و ترکیه در این کشور داده است.

روسیه نیز پیش از ترسیم نقشه آتش‌بس در خاک سوریه در پی آن است که شمال این کشور را از هر گونه معادله‌ای برای آتش‌بس خارج کند؛ نقشه‌ای که نظامیان روسیه و آمریکا و کارشناسان کشورهای تأثیرگذار در بحران سوریه بر اساس بیانیه مونیخ آن را تعیین کرده‌اند.

آتش‌بس در جبهه‌های حلب یا توقف حملات روسیه به تروریست‌ها منتفی است

روزنامه «السفیر»‌ لبنان با انتشار گزارشی به بررسی مسئله آتش بس در مناطق مختلف سوریه پرداخت و نوشت، در نخستین نشست گروه کنفرانس مونیخ در جمعه گذشته، روسیه آتش‌بس در جبهه‌های حلب یا تعلیق بمباران تروریست‌ها در این مناطق را در این برهه زمانی استثنا کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز زمانی که از شانس 49 درصدی آتش بس در سوریه سخن گفت سقف انتظارات را کاهش داد. در واقع مستثنی کردن شمال سوریه از آتش‌بس چیزی را در توافقات این کشور با آمریکا تغییر نمی‌دهد؛ زیرا کرملین اعلام کرده است که «باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در تماس تلفنی خود بر افزایش همکاری‌های دیپلماتیک و سایر همکاری‌های مرتبط به اجرای توافق مونیخ اتفاق نظر دارند.

 

کاخ سفید نیز اعلام کرد که گفت‌وگوی اوباما و پوتین بر سر «لزوم تسریع در انتقال کمک‌های بشردوستانه و کاهش حملات هوایی [روسیه در سوریه]» بود. در این گفت‌وگوی تلفنی اوباما تأکید کرد که روسیه باید با توقف حملات هوایی خود علیه «معارضان میانه‌رو» نقش سازنده‌ای ایفا کند.

 السفیر در گزارش خود می‌نویسد، اکنون با ریشه‌کن شدن تقریبی گروه‌های تروریستی در ریف لاذقیه، سوق دادن بخش بزرگی از آنها به سوی ترکیه، ازهم پاشیدن این گروه‌ها در ریف حلب و ادلب، محاصره تدریجی آن‌ها در حلب و بازگرداندن ابتکار عمل به ارتش سوریه روشن است که عملیات مشترک مسکو و دمشق در حال حاضر متوقف نخواهد شد.

به گزارش این روزنامه، احتمالا 49 درصدی که لاوروف از آن سخن گفت درباره مناطق جبهه جنوب سوریه باشد؛ چرا که بستر مناسب و عشایری خاص گروه‌های مسلح، کشته شدن صدها عنصر وابسته به این گروه‌ها در درعا سبب خواهد شد که مصالحه و آشتی را بهتر بپذیرند.

بنا بر این گزارش، البته پیش از توافق بر سر تقسیم بندی گروه‌های مسلح به میانه‌رو و تروریستی، سخن گفتن درباره نقشه کامل آتش‌بس در سوریه زود است؛ خاصه اینکه روسیه اصرار دارد گروه‌های «جیش الإسلام» و «أحرار الشام» در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرند.

احتمالا پافشاری روسیه بر سر این مسئله، صحنه را بیش از پیش در جبهه‌های نبرد پیچیده خواهد کرد؛ زیرا با توجه به گسترش زیاد «جبهة النصرة»، جیش الإسلام و احرار الشام و تصرف مناطق زیادی از خاک سوریه توسط آنها، جدا کردن سایر گروه‌های مسلح از این سه گروه بسیار دشوار خواهد بود. افزون بر این دو عامل، این سه گروه ستون فقرات گروه‌های تروریستی در برابر ارتش سوریه به شمار می‌روند.

عربستان و ترکیه با طرح مسئله مداخله زمینی نمی‌توانند از مسکو و دمشق باجخواهی کنند

السفیر با اشاره به اینکه عربستان و ترکیه نمی‌توانند با سخن گفتن درباره مداخله زمینی در سوریه، از مسکو و دمشق باجخواهی کنند، ادامه داد، پس از حملات هوایی روسیه که در ماه پنجم خود به بار نشسته، و راهکار نظامی کنار گذاشته شده و راه حل سیاسی مطرح شده است که بر اساس شروط روسیه و سوریه است، ریاض و آنکارا قادر نیستند این حملات را به حالت تعلیق درآورند.

 به گزارش این روزنامه، هر چند که مسئولان آمریکا تا کنون نتوانسته‌اند مانع از برخی مواضع حمایتی از سعودی‌ها شوند، ولی نسبت به مداخله زمینی نیروهای عربستانی یا هر گونه عملیات نظامی، دیگر اشتیاقی نیز از خود نشان نمی‌دهند. در عین حال واشنگتن مانع از آن نمی‌شود که نیروهای سعودی نیز در سوریه بجنگند. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در همین زمینه اعلام کرد که «اگر طرح صلح شکست بخورد نیروهای خارجی بیشتری به جنگ [سوریه] خواهند پیوست».

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پیش از مداخله نظامی روسیه در سوریه درباره توضیح سیاست خارجی خود گفته بود که آرزو دارد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه مداخله کنند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی نیز بار دیگر توپ را در زمین واشنگتن انداخت و اعلام کرد که «آمادگی ریاض برای معرفی نیروهای زمینی ویژه در سوریه با صدور قطعنامه‌ای از سوی ائتلاف بین‌المللی» مبنی بر وجود عناصر این ائتلاف در سوریه مرتبط خواهد بود. از سوی دیگر «دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرده که هر کس خواستار جنگ طولانی مدت در سوریه است عملیات زمینی را آغاز کند زیرا این عملیات مسبب جنگ طولانی مدت خواهد شد.

 

بنا بر این گزارش، ترکیه نیز مرزهای خود را به روی «فیلق الشام» گشوده است تا 400 تروریست از گذرگاه نظامی «اطمه» به سوی «باب السلامه»‌در ریف حلب حرکت کنند؛ البته 40 نفر از این نیروها در درگیری با کُردها کشته شدند. پس از آمادگی جنگنده‌های سعودی در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه نیز، امید ریاض و آنکارا نسبت به تغییرات میدانی افزایش یافته است. در همین راستا، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که ارتش این کشور حملات هوایی خود علیه کُردها ادامه خواهد داد؛ مسئله‌ای که آمریکا و فرانسه با صدور بیانیه‌هایی خواستار توقف این حملات شدند.