«بولا اسطیح» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی لبنان، مواضع خصمانه اخیر «سعد حریری» رئیس جریان «المستقبل» لبنان علیه حزب الله را بخشی از مأموریت محوله از سوی عربستان به وی خواند.

بولا در یادداشتی که در وبگاه خبری «النشره» لبنان منتشر کرد، با اشاره به بازگشت «سعد حریری» نخست وزیر اسبق و رئیس جریان «المستقبل» لبنان از «جده» به «بیروت» و همزمانی آن با طرح دخالت زمینی عربستان سعودی در سوریه و برگزاری رزمایش منطقه‌ای با حضور چندین کشور در شمال عربستان را حساب شده خواند.

نویسنده با اشاره به مواضع خصمانه حریری در سخنرانی سالروز ترور «رفیق حریری» علیه حزب الله و متحدانش، تاکید کرد که این مواضع، پرونده ریاست جمهوری را به نقطه صفر برگردانده و همه امیدها مبنی بر خروج لبنان از خلأ سیاسی و تلاش‌های «میشل عون» رئیس فراکسیون پارلمانی «تغییر و اصلاح» برای راهیابی به کاخ «بعبدا» را نقش بر آب کرد.

منابع آگاه لبنانی مأموریت اصلی سعد حریری و بازگشت سعد از عربستان به لبنان بعد از گذشت پنج سال مهاجرت اختیاری و اقامت در جده و پاریس را ایجاد انسجام در میان گروه‌های «جریان 14 مارس» و آمادگی برای شرکت گروه‌های سیاسی‌اش در انتخابات شورای شهر خواند زیرا جریان المستقبل بعد از ائتلاف «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» (متحد 14 مارس) و (متحد 8 مارس و حزب‌الله) «میشل عون» رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» و رئیس سابق حزب «جریان ملی آزاد»، اهمیت ویژه‌ای برای این انتخابات قائل شده است.

به نظر می‌رسد که سعد حریری در مدت اقامت در بیروت، در راستای دستیابی به تفاهماتی برای حفظ آبروی باقیمانده‌اش در شهرهای «طرابلس» و «صیدا» تلاش خواهد کرد. برخی گزارش‌ها همچنین از عزم وی برای پرداخت حقوق‌های به تاخیر افتاده کارمندان شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی و رسانه‌ای‌اش حکایت دارند.

به گفته منابع آگاه همه تحرکات و فعالیت‌های حریری در لبنان به طور کامل با عربستان سعودی خشمگین از حزب الله، هماهنگ شده است زیرا عربستان سعودی لبنان را تحت سیطره حزب الله می‌بیند و لذا سعی در فعالسازی جریان 14 مارس برای مقابله با حزب الله دارد.

بولا اسطیح در پایان با اشاره به طرح موضوع دخالت زمینی عربستان سعودی در سوریه نوشت: تا زمان تشدید رویارویی‌ها در سوریه و اینکه و رویارویی در داخل سوریه وارد عرصه نبرد زمینی بین عربستان و مصر از یک طرف و ایران و روسیه از طرف دیگر بشود یا خیر، تشدید تحرکات سیاسی (حریری) در داخل لبنان در سطح متوسط خواهد ماند و بر اساس شدت تحولات در سوریه، تشدید یا کاهش خواهد یافت.