اوباما: سفر به کوبا فصل تازه‌ای در روابط می‌گشاید

به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه در نطق رادیویی هفتگی خود تاکید کرد: تعامل با کوبا بهترین روش برای پیشبرد منافع و ارزش های آمریکا و کمک به مردم کوبا است.

اوباما قصد دارد 21 و 22 مارس یعنی دوم و سوم فروردین 1395 به کوبا سفر کند. هاوانا از این سفر استقبال کرده و آمادگی خود را برای مذاکره در خصوص حقوق بشر اعلام نموده است.

اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که از سال 1928 میلادی تاکنون به کوبا سفر می کند. انقلاب کوبا در سال 1959 میلادی به پیروزی رسیده است.

اوباما افزود: سفر به کوبا به دنبال تصمیمی است که برای آغاز یک فصل جدید در روابط ما با مردم کوبا اتخاذ شده است. من معتقدم که بهترین روش برای پیشبرد منافع و ارزشهای آمریکا، و بهترین روش برای ارتقای زندگی مردم کوبا، از طریق تعامل خواهد بود، به وسیله عادی سازی روابط بین دولت های ما و افزایش ارتباطات بین مردم ما.

رئیس جمهور آمریکا گفت: کوبا یک شبه تغییر نخواهد کرد ولی زمانی که این کشور درهای خود را بگشاید، این به معنای فرصت و منابع بیشتر برای شهروندان عادی کوبایی خواهد بود.

عادی سازی روابط با کوبا و برداشتن گام های مهمی برای گسترش روابط تجاری با این کشور یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی اوباما به شمار می رود.

اوباما و رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در دسامبر 2014 میلادی از سرگیری روابط دو کشور را اعلام کردند. جمهوریخواهان کنگره آمریکا به شدت از اقدام اوباما در برقراری روابط با کوبا انتقاد کرده و با درخواست اوباما برای لغو تحریمها علیه هاوانا مخالفت نموده اند.