استفاده داعش از گاز کلر علیه پیشمرگه

 سیروان بارزانی مسئول محور کویر – مخمور تاکید کرده که داعش در بمباران اخیر خود علیه پیشمرگه در محور مخمور از گاز کلر استفاده کرده و در نتیجه سه سرباز پیشمرگه زخمی شدند.

وی اظهار داشت که داعش بارها از سلاح شیمیایی در محور مخمور استفاده کرده است. وی افزود : داعش در حمله اخیر به مخمور از گاز کلر استفاده کرده اما در انتظار کارشناسان برای تشخیص نوع گاز استفاده شده، هستیم.

نگرانی امنیتی در عراق بعد از سرقت مواد تشعشعی بسیار خطرناک

به گزارش تسنیم ، نشریه کُرد زبان رووداو نوشت: مدرکی از وزارت محیط زیست نشان می دهد که عراق در جستجوی مواد تشعشع زا  است که در سال گذشته به سرقت رفته بود. هفت نفر از مسئولان امنیتی و تحلیگران در بخش محیط زیست نگرانی خود را از امکان استفاده از این مواد به عنوان سلاح (اگر به دست داعش بیافتد ) اعلام کرده اند.

این سند آورده است: این مواد که در جعبه‌ای به اندازه حجم لب تاب نگه داری می‌شد در  ماه نوامبر از انبار شرکت خدمات نفتی ویثرفورد آمریکایی در نزدیکی شهر بصره ناپدید شد. این مدرک که در تاریخ 30 نوامبر صادر شده  و به مرکز پیشگیری از تشعشع ارسال گردیده ، از سرقت مواد تشعشع زای بسیار خطرناک ( یریدیوم 192 در برگیرنده مواد فعال اشعه ای شدید ) وابسته به شرکت اس . جی . اس  - مقر آن در استانبول است- از انبار شرکت ویث فورد در استان بصره خبر داده است.

یک مسئول امنیتی بیان داشت : ما نگران دسترسی داعش به مواد تشعشی هستیم . وی تاکید کرد که داعش به آسانی می تواند این مواد را در مواد منفجره و ساخت بمب اتمی بکار گیرد. 

 

دفتر العبادی از پایان تدوین معیارهای انتخاب وزرای تکنوکرات خبر داد

به گزارش تسنیم، سایت عین العراق نوشت : "سعد الحدیثی" سخنگوی دولت از پایان تدوین شرایط و معیارهای گزینش شخصیت‌های تکنوکرات در رتبه‌های خاص و پست‌های مهم در دولت خبر داد.

در همین حال تاوگه احمد، نماینده جنبش تغییر در مجلس عراق گفت: جنبش تغییر از اقدامات حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای انجام تغییراتی در کابینه و گزینش وزرایی تکنوکرات در کابینه خود استقبال می‌کند.

احمد ضمن اشاره به اینکه این موضع جنبش تغییر در برابر نخست‌وزیر عراق به دلیل موضوع منصب رئیس ستاد کل ارتش عراق که باید متعلق به کُردها باشد، هرگز تغییر نخواهد کرد، افزود: منصب رئیس ستاد کل ارتش عراق همیشه در دست حزب بارزانی بوده است.

در مقابل محسن السعدون نماینده حزب دمکرات کردستان (پارتی) در مجلس عراق در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، گفت: تصمیم حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای انجام اصلاحات و تغییرات در کابینه خود در پی نابسامانی اوضاع خدماتی و اقتصادی در عراق انجام می‌گیرد، بنابراین وی باید در این مرحله برای انتخاب شخصیت‌ها بر اساس نقشه راهی جدید، به مشارکت همگانی و استحقاق انتخاباتی به‌دور از گرایش‌های حزبی توجه کند.

وی بر ضرورت تعیین افراد با کفایت و نمایندگان احزاب پیروز در انتخابات و دارای مدارک تحصیلی بالا و دارای توانایی مدیریت وزارتخانه‌ها از سوی نخست‌وزیر عراق در کابینه جدید عراق تأکید کرد.

 هیچ خطری سد موصل را تهدید نمی‌کند

روزنامه القدس العربی به نقل از ریاض عزالدین مدیر سد موصل نوشت: گزارش‌های رسانه‌ها در خصوص امکان شکستن سد موصل، گزارش‌های غیردقیق و نادرست است؛ چراکه اکنون وضعیت این سد اطمینان‌بخش است و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند.

عزالدین ضمن اشاره به اینکه گروه‌های تعمیر و نگهداری از هنگام ساخت سد موصل همچنان بر این سد نظارت می‌کنند، افزود: این سد مدتی تحت کنترل داعش بوده و مشکلاتی در آن وجود داشته که برطرف شده و اکنون خطری آن را تهدید نمی‌کند. وی تأکید کرد که موضوع این سد از سوی رسانه‌ها بیش‌ازحد بزرگنمایی شده است.