خشم مسیحیان لبنان از آل سعود و حریری

 روزنامه الدیار تاکید کرد تصمیم سعودی در لغو هدیه سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان، اثرات منفی زیادی به جا گذاشته و مسیحیان به ویژه عونی‌ها و القوات اللبنانیه(سمیرجعجع) را از این تصمیم و اظهارات سعدالحریری رئیس جریان المستقبل عصبانی و شوکه کرده است.

این روزنامه از خشم شدید مسیحیان پس از تصمیم عربستان که به عنوان مجازات ملت لبنان است، خبر داده و تاکید کرده است که برای لبنانی‌ها، عزت مهمتر از همه چیز است.

این روزنامه تصریح کرد سعدالحریری پس از بازگشت به لبنان و ناامیدی‌اش، عربستان سعودی را تحریک کرد تا هدیه‌ خود را لغو کند.

جامعه مسیحیان به ویژه طیف هوادار میشل عون از این‌که، سعودی‌ها و سعدالحریری، آنها را مسئول لغو هدیه آل سعود دانسته‌اند، شوکه شده‌اند، آنها تاکید می‌کنند این مسئله به عزت نفس و کرامت و شرافت لبنانی‌ها خدشه وارد کرده است، آنها(مسیحیان) می‌دانند که سعدالحریری در پس تحریک ملک سلمان برای دست زدن به چنین تصمیمی بوده است و اگر تحریک سعدالحریری نبود، سعودی‌ها دست به چنین کاری نمی‌زدند، زیرا سعدالحریری پس از بازگشت به لبنان به سبب شکست سیاست‌هایش در زمینه انتخاب رئیس جمهوری(مورد علاقه خود و آل سعود) و همراه نشدن طیف‌های دیگر لبنانی با سیاست‌هایش دچار ناامیدی شده است.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هم از این وضع بسیار عصبانی است و این مسئله بر روابطش با سعدالحریری تاثیر گذاشته به طوری که نبیه بری، حریری را سرزنش کرده است که چرا سعودی‌ها را به لغو هدیه خود تحریک کرده است.

اما شوک بزرگ به ملت لبنان وارد شد، آنها می‌گویند چگونه فردی که ادعای رهبری طایفه اهل سنت را داشته و در عربستان سعودی هم نفوذ دارد، یعنی سعدالحریری، عربستان سعودی را تحریک می‌کند تا هدیه سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان را در حالی لغو کند که  ارتش لبنان به شدت نیاز به تسلیحات دارد تا از امنیت لبنان محافظت کند و بتواند اسرائیل را از ورود به خط آبی(خط ترسیم شده از سوی سازمان ملل) بازدارد،علاوه بر آنکه ارتش لبنان، سیاست‌های دفاعی و نظامی و تجهیز خود را بر اساس این قاعده که تسلیحاتی به ارزش سه میلیارد دلار(وعده سعودی‌ها که بر باد رفت) خواهد رسید، وضع کرده بود که تصمیم سعودی‌ها نشان داد که وعده آنها سراب و توهم و وعده‌های دروغین بود و سعدالحریری هم به این دلیل سعودی‌ها را تحریک کرد تا این هدیه را لغو کنند تا همه لبنانی‌ها تسلیم سیاست‌های حریری شوند.

این تصمیم همچنین تاثیر منفی بر وضع دولت و پارلمان لبنان گذاشته و حتما بر بی‌ثباتی لبنان و بحران زباله‌ها و مختل بودن دولت اثر خواهد گذاشت، این تصمیم به مثابه انتقام‌جویی سعدالحریری از ژنرال میشل عون قلمداد می‌شود  تا جایی که برخی به نقل از حریری گفته‌ اند زمان اکنون به نفع ما است و ژنرال میشل عون 81 ساله‌ است و از نظر جسمانی وضع خوبی ندارد و فقط مرگ وی، ما را نجات می‌دهد.

مشکل بزرگ همچنین در قانون  انتخابات است که سعدالحریری و سلیمان فرنجیه درباره قانون انتخابات مصوب سال 1960 توافق کرده‌اند، مسیحیان می‌گویند حریری طوری عمل می‌کند که گویی ما قاتلان سعودی‌ها هستیم، این درست که مسیحیان زیادی به عنوان کارمند در عربستان سعودی فعالیت می‌کنند، ولی آنها برای رشد و توسعه عربستان با وجدان و با شرافت و ابتکار عمل کرده‌اند و در این مسئله سهیم بوده‌اند، آنها مزدور نیستند که بنا به درخواست سعدالحریری از عربستان اخراج شوند، حتی ملک سلمان هم می‌‌داند که ملت لبنان تمام تلاش‌های خود را برای رشد و توسعه عربستان به کار گرفته‌اند.

سعدالحریری اکنون به کجا دارد می‌رود؟ حریری به بن بست رسیده و قادر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس خواسته‌ها و اهدافش نیست. وی نمی‌تواند نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری تحمیل کند، تا زمانی که میشل عون و حزب الله هستند و تا زمانی که سمیر جعجع از میشل عون حمایت می‌کند. حریری حتی نتوانست جعجع را برای رها کردن میشل عون متقاعد کند.

سمیر جعجع هم درخواست حریری را رد کرد و گفت درباره نامزدی ژنرال میشل عون توافق کرده، زیرا حریری بدون مشورت و هماهنگی با وی(جعجع)، سلیمان فرنجیه را نامزد کرده است.

جعجع خطاب به حریری گفته است : «تو ای سعدالحریری در منطقه شمال دخالت می‌کنی و موازنه‌ها را علیه من به هم می‌زنی و امور را بدون مشورت من به هم ریختی، در حالی که من از همپیمانان تو در جریان 14 مارس بودم و در هیچ چیزی اشتباه نکردم، همواره مستحکم بودم و در لبنان باقی ماندم در حالی که تو به خارج رفتی و ما را تنها گذاشتی، سپس ما را با نامزد کردن سلیمان فرنجیه غافلگیر کردی گویی که ما اصلا اینجا نیستیم به همین دلیل من از ژنرال میشل عون حمایت کردم.»