انفجار در «بروندی» همزمان با ورود بان کی مون

 مقامات بروندی اعلام کردند که سه نفر در حمله مسلحانه و حمله با نارنجک در «بروندی» درست چند ساعت قبل از ورود «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل به این کشور جان خود را از دست دادند.

دبیرکل سازمان ملل با هدف تلاش برای پایان دادن به خونریزی بر سر انتخاب مجدد «پیر انکورونزیزا» رئیس‌جمهور بروندی به این کشور آفریقایی سفر کرده است.

سازمان ملل تحت فشار قرار گرفته است که نشان دهد می‌تواندخشونت‌ها را بعد از گذشت دو دهه از نسل‌کشی ۱۹۹۴ قوم «توتسی» و قوم میانه‌رو «هوتوس» توسط اکثریت «هوتو» در «روآندا» که ساختار قومیتی مشابه بروندی دارد، متوقف کند.

در سال ۱۹۹۴، بعد از سقوط هواپیمای حامل «جونال هابیا ریمانا» رئیس‌جمهور وقت روآندا در نزدیکی «کیگالی» پایتخت رواندا، قوم هوتو، این اقدام را به قوم توتسی نسبت داد و موجب شد که درگیری‌هایی بین این دو قوم آغاز شود.

در جریان این نسل کشی، علاوه بر کشته شدن ۸۰۰ هزار مرد و زن و کودک، ۲۰۰ الی ۵۰۰ هزار زن مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتند.

«سلستین سینگیرانکابو» رئیس منطقه‌ای در ۵۰ کیلومتری شرق «بوجومبورا» پایتخت بروندی، اعلام کرد که افراد مسلح دو نفر را اواخر یکشنبه با سلاح به قتل رساندند.

معاون سخنگوی پلیس نیز اعلام کرد که در یک حادثه جداگانه، یک نفر در بازار بوجومبورا صبح روز دوشنبه در یک حمله با نارنجک جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است ولی دولت بروندی اعلام کرد که سه گروه شورشی وجود دارند که بر خشونت‌های این کشور دامن می‌زنند که از این میان دو گروه از نظامیانی هستند که اخراج شده‌اند.

معارضان، ارتش دولت بروندی را به دستگیری‌های دلخواه، قتل‌های فراقضایی و ناپدید کردن معارضان متهم می‌کند. بیش از ۴۰۰ نفر از ماه آوریل بعد از آن کشته شدند که انکورونزیزا اعلام کرد که قرار است برای دور سوم در رقابت‌های ریاست‌جمهوری مشارکت کند و معارضان این اقدام را غیرقانونی دانستند و با برگزاری اعتراضات خیابانی تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا جلوی این اقدام را بگیرند.

در ماه مه، گروهی از سربازان تلاش کردند در یک کودتای ناموفق،  انکورونزیزا را از قدرت برکنار کنند.

بان کی مون قرار است با انکورونزیزا روز سه‌شنبه دیدار کند. هنوز مشخص نیست که چه طرحی را برای پایان دادن به خشونت‌ها به همراه دارد.