دادگاه قانون اساسی ترکیه اظهارات اردوغان را رد کرد

به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و وزیر دادگستری ترکیه هر دو از رای دادگاه قانون اساسی این کشور در آزادی 2 روزنامه نگار منتقد دولت به شدت انتقاد کردند. این دادگاه اعلام کرده است که بازداشت این دو روزنامه نگار، نقض حقوق آنها بوده و باید آزاد شوند.

دادگاه قانون اساسی ترکیه در واکنش به اظهارات اردوغان بر استقلال نظام قضایی این کشور تاکید کرده است.

اردوغان گفته است که رای دادگاه قانون اساسی درباره آزادی 2 روزنامه نگار جمهوریت را نه به رسمیت می شناسد و نه احترامی برای آن قائل است. این مساله ارتباطی با آزادی بیان ندارد. این یک پرونده جاسوسی است.

دادگاه قانون اساسی ترکیه که یکی از معدود نهادهای دولتی است که هنوز تحت کنترل کامل اردوغان در نیامده است، حکم آزادی سردبیر روزنامه جمهوریت و رئیس دفتر آنکارای این روزنامه را پس از 3 ماه بازداشت صادر کرده است.

مخالفان دولت ترکیه نیز به شدت اظهارات اردوغان را محکوم کرده و بر این باورند که این اظهارات نشانگر عدم پایبندی اردوغان به استقلال نظام قضایی بوده و نقض قانون اساسی به شمار می رود.

این 2 روزنامه نگار ترکیه رسما به افشای اسرار دولتی با اهداف جاسوسی و تلاش برای سرنگونی دولت و همین طور کمک به سازمان تروریستی مسلح متهم شده اند.

زوتو ارسلان رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده توسط این دادگاه با استفاده از حق حاکمیتی بوده و برای هر فرد و نهادی الزام آور است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما کار خود را انجام می دهیم. ما در طرف کسی یا مخالف کسی نیستیم.

رئیس سابق دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز بارها با اردوغان با اختلاف نظر شدید روبرو شده بود. وی سال گذشته هشدار داد که نظام قضایی ترکیه احتمالا به ابزاری برای انتقام سیاستمداران تبدیل خواهد شد.