تحریم‌های شدید سازمان ملل علیه کره شمالی

 سازمان ملل روز چهارشنبه (دیروز) شدیدترین تحریم‌ها تا به امروز را در واکنش به چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی و پرتاب موشک علیه «پیونگ‌یانگ» به تصویب درآورد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، شورای امنیت به اجماع، قطعنامه‌ای را به تصویب درآورد که به موجب آن بعد از هفت هفته مذاکرات سخت بین آمریکا و چین، تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی تحمیل کند.

طبق این گزارش، تمامی چشم‌ها در حال حاضر به چین و روسیه است تا ببینند که آیا به طور کامل به قطعنامه‌ای که علیه کره شمالی به تصویب درآمده است، عمل می کنند یا خیر.

تحریم‌های جدید علیه «پیونگ‌یانگ» تمامی کشورها را ملزم می‌دارد تا کشتی‌های باری به و از مقصد کره شمالی و در تمامی فرودگاهها و بنادر دریایی را مورد بازرسی کامل قرار دهند.

این تحریم‌ها همچنین، صادرات ذغال‌سنگ، آهن یا سنگ آهن و دیگر مواد معدنی از کره شمالی را ممنوع یا محدود می‌کند و تأمین سوخت هوایی از جمله سوخت موشک را ممنوع می‌دارد.

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که کره شمالی سالانه یک میلیارد دلار از صادرات ذغال‌سنگ به دست می‌آورد و سالانه ۲۰۰ میلیون دلار از فروش سنگ آهنگ به دست می آورد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از تصویب تحریم‌های جدید علیه کره شمالی بعنوان «یک واکنش محکم، یکپارچه و مناسب» به آزمایش هسته‌ای ۶ ژانویه و پرتاب موشک ۷ فوریه استقبال کرد.

اوباما در بیانیه‌ای گفت: «جامعه بین‌الملل، یکصدا، پیام ساده‌ای را به پیونگ‌یانگ ابلاغ کردند: کره شمالی باید این برنامه‌های خطرناک را رها کند و مسیر بهتری برای مردم خود برگزیند».

از طرف دیگر، کره شمالی با به نمایش درآوردن قدرت نظامی خود به تقابل با این اقدام سازمان ملل پرداخت و ساعاتی بعد از تصویب این قطعنامه، چندین موشک‌ کوتاه‌برد را به سمت دریای واقع در امتداد ساحل شرق کره شمالی پرتاب کرد.

طبق قطعنامه روز چهارشنبه سازمان ملل، محدودیت‌های بانکداری تشدید می‌شود و دولت‌ها ملزم می‌شوند مانع پروازهای تمامی هواپیماها به مقصد کره شمالی که مظنون به حمل کالاهای قاچاق هستند، شوند.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۱۶ نفر و ۱۲ نهاد و موسسه به لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل افزوده شدند که از آن جمله می‌توان به سازمان هوافضای کره شمالی موسوم به «نادا» (NADA) و دستگاه اطلاعات این کشور موسوم به دفتر شناسایی عمومی اشاره کرد.

کشورهای عضو سازمان ملل همچنین دیپلمات‌های کره شمالی که در فعالیت‌های قاچاق و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی مشارکت داشته‌اند را نیز اخراج می‌کند.

طبق این گزارش، فروش ساعت‌های مچی لوکس، اسنومبیل، شناورهای تفریحی همچون (Sea-Doos) و تجهیزات ورزشی به کره شمالی ممنوع می‌شود.