استقرار بمب افکن‌های بزرگ بی - 52 آمریکا در اروپا

 سه فروند بمب افکن بی -52 استراتوفورترس نیروی هوایی آمریکا به منظور شرکت در یک سری ماموریت‌های آموزشی در نروژ هفته گذشته در اروپا مستقر شدند؛ رویدادی که فرمانده ارشد آمریکا در منطقه آنرا "غیر معمول" خواند. این بمب افکن‌ها که روز جمعه عازم اروپا شدند، همراه با دویست نیروی پشتیبانی بطور موقت در پایگاه هوایی مورتون اسپانیا مستقر می شوند و چندین فروند هواپیمای دیگر آنها را در عملیات آموزشی همراهی خواهند کرد.

 

از زمان مداخله روسیه در اوکراین در سال 2014،‌ آمریکا پیوسته استفاده از بمب افکن‌های سنگین خود را در تمرین‌های نظامی مشترک در سراسر منطقه افزایش داده است. در سال 2015، تعدادی بمب افکن بی-52  در یک سری ماموریت‌های آموزشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در سراسر اروپا شرکت داشتند.

 

هواپیماهای روسیه بطور فزاینده به حریم هوایی اروپا نزدیک و گاهی به آن وارد شده اند که اقدام آن کشورها را در اعزام جنگنده برای رهگیری هواپیماهای روسی در پی داشت.
 
ژنرال "فیلیپ بریدلاو،" فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در اروپا، روز سه شنبه گفت، درحالیکه استقرار بمب افکن‌های بی -52 اقدامی غیرمعمول است؛ ولی این کار از قبل برنامه ریزی شده بود و واکنش به هیچگونه حرکت خاص روسیه یا کشور دیگری نبوده است.

 

استقرار بمب افکن‌های بزرگ در اروپا رویدادی معمول نیست زیرا این هواپیماها معمولا از آمریکا پرواز می کنند، در میان راه سوختگیری می کنند و پس از مامولیت محوله به مقرهای اصلی خود برمی گردند. پیش از این بمب افکن‌های آمریکایی مستقر در منطقه اغلب بطور موقت از پایگاه هوایی  فِیرفورد انگلیس به منطقه اعزام شده اند.

 

بمب افکن های بی - 52 در کنار بمب افکن های بی - یک بی لَنسر از جمله هواپیماهای قدیمی در ناوگان بمب افکن‌های آمریکا محسوب می شوند.
این نوع بمب افکن که اولین بار در دهه 1950  بکار گرفته شد، طی این سالها پیوسته ارتقاء یافته است و اکنون از قابلیت حمل بمب هسته ای و شلیک موشک‌های کروز برخوردار است.