روزنامه لبنانی السفیر در مطلبی تحت عنوان برتری اردوغان بر ناپلئون نوشت: "بکر بوزداغ" وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور هزار و 845 پروندۀ شکایت از مخالفان و منتقدانش در دادگاه ها باز کرده است که در میان مخالفان و منتقدانش نمایندگان پارلمان و رؤسای احزاب سیاسی هستند ولی اکثر مخالفان و منتقدانش خبرنگار و مردم عادی هستند.

شاید در میان مخالفان و منتقدان اردوغان کسانی باشند که به وی فحاشی کرده باشند، ولی اکثر مخالفان و منتقدانش سیاست های داخلی و خارجی وی را محکوم کرده اند و حق خود می دانستند که سیاست هایش را زیر ذره بین بگذارند.

اردوغان با این همه شکایت رکورد شکسته است زیرا تاکنون رئیس جمهور یا پادشاه هیچ کشوری در جهان از دست مخالفان و منتقدانش این همه به دستگاه قضایی شکایت نکرده است .

اردوغان مخالفان و منتقدانش را به اهانت به وی ، جاسوسی و خیانت به ملت و کشور ترکیه متهم می کند.

مساله جالب این است که دادگاه قانون اساسی ترکیه بازداشت "جان دوندار"  نویسنده ، کارگردان و سردبیر روزنامه جمهوریت و  " اِردِم گل" رئیس دفتر این روزنامه در آنکارا را غیرقانونی دانست، و اعلام کرد که این دو نفر کاری بجز انجام وظایف خبرنگاری خود نکرده اند و بازداشت آنها نقض حقوق خبرنگاری بود.

انجمن حقوق بشر استانبول با انتشار  خلاصه بیانیه مشترک هزار و 128 استاد دانشگاه ترکیه اعلام کرد که این اساتید دانشگاهی بیش از یک ماه پیش این بیانیه را امضا کردند، و در آن خواستار توقف جنگ اردغان علیه کُردها شده اند .

انجمن حقوق بشر استانبول افزود: حدود 147 استاد دانشگاه به علت انتقاد از سیاست های اردوغان بازجوئی شده اند ، 17 استاد اخراج شده اند ،  26 استاد زندانی شده اند ، منازل 3 استاد بازرسی شده است و 5 استاد نیز تهدید شده اند .

تعبیری دقیقتر درباره اِعمال محدودیت و فشار به رسانه های ترکیه بهتر از تعبیر ذیل که در یکی از روزنامه های این کشور منتشر شده بود، دیده نشده است: ناپلئون بناپارت به دیدن اردوغان در کاخش در استانبول آمد و از سختگیری اردوغان با رسانه ها تعجب کرد و  گفت " اگر من در دوران حکومتم این همه رسانه های طرفدار داشتم، هیچ کسی از شکست خوردنم در واترلو مطلع نمی شد"!