توطئه مشترک عربستان و سودان علیه مصر

یک سند درز پیدا کرده از وزارت خارجه عربستان نشان می‌دهد که ریاض از مطالبات سودان در منطقه حلایب و شلاتین که مناطق مورد تنازع این کشور با مصر است، حمایت کرده است.

براساس این سند سفیر عربستان در خارطوم در روز یکشنبه 31 ژانویه 2016 بنا به درخواست ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان با وی دیدار کرده است. این سند نشان می‌دهد که غندور از حمایت عربستان از سودان تشکر کرده است.

غندور در این دیدار به نشستی اشاره می‌کند که در حاشیه اجلاس بیست و ششم سران آفریقا با حضور عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان برای حمایت عربستان از مطالبات سودان در حلایب و شلاتین و پشتیبانی از اقتصاد سودان و تجدیدنظر سودان در مناسبات خود با گروه‌های فلسطینی برگزار شده است. در این دیدار دولت سودان آمادگی کامل خود را برای اجرای تمامی برنامه‌های مورد توافق اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد ریاض اقدام به احیای مجدد اهرم های فشار بر ضد قاهره کرده و در این راستا پرونده‌های قدیمی نظیر حلایب و شلاتین یا حتی سد النهضة را احیا کرده است. این کشور از طریق بانک‌های خود به حمایت مالی از سودان پرداخته و تأمین مالی سدها و پروژه‌های دیگر در سودان را دنبال می‌کند تا بتواند مواضع این کشور را با مواضع عمومی خود در منطقه هموار کند. عربستان به این ترتیب سعی دارد قاهره را نیز به عنوان وابسته سیاست‌های ریاض تعیین کند، نه اینکه مانند دوران حسنی مبارک شریک این سیاست ها باشد.