توطئه مشترک اعراب و صهیونیست ها برای ضربه زدن به محور مقاومت

به درازا کشیدن تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران موجب شده تا اعراب و صهیونیست ها برای ضربه زدن به محور مقاومت دست به دامن این موضوع شوند و با حربه قرار دادن آن قصد ایجاد اختلاف میان ایران، روسیه و حزب الله را دارند.

سناریوی جدید اعراب و صهیونیست ها علیه جریان مقاومت بعد از اقدام شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله لبنان از این قرار است که رسانه های عربی و اسرائیلی در اقدامی هماهنگ مدعی شده اند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به بهانه همراهی ایران با حزب الله تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران را معلق کرده است.

روزنامه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که «مدارک» ارائه‌شده اسرائیل به روسیه موجب شده که مسکو همچنان از دادن سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران خودداری کند. جروزالم پست در شماره هفدهم اسفند و معاریو در شماره پانزدهم اسفند، این خبرها را با استناد به گزارش منتشره روزهای گذشته در روزنامه کویتی «الجریده» باز نشر کرده‌اند.

این گزارش‌ ها مدعی هستند که ولادیمیر پوتین، با هدف «تنبیه» تهران، شخصاً تصمیم به تعلیق ارسال اس ۳۰۰ به ایران را اتخاذ کرد. بر اساس این گزارش‌ها، اسرائیل مدارک قطعی به روسیه داده که «پابیند نبودن ایران به تعهدات در مورد عدم انتقال تجهیزات پیشرفته ساخت روسی به حزب‌الله» را نشان می‌دهد.

این گزارش‌ ها می‌افزاید که «مدارک روشن» گردآوری شده از سوی منابع اطلاعاتی اسرائیل از جمله در مورد این بود که ایران موشک‌های زمین به هوای ساخت روسیه از نوع SA-۲۲ را به حزب‌الله داده است. به نوشته جروزالم پست، رادارهای ضد موشکی خود روسیه، موشک‌های SA-۲۲ را در بخش‌هایی از لبنان که حضور نیروهای حزب‌الله در آن زیاد است، تشخیص داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پاییز گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که اسرائیل جزئیات زیادی را در مورد نقل و انتقالات نظامی برای حزب‌الله به دست آورده و این سازمان با یاری ایران و روسیه در صدد انتقال موشک‌های SA-۲۲ و موشک‌های «یاخونت» به لبنان (از خاک سوریه) بوده است.

یاخونت، موشک هدایت‌شونده کروز، نیز ساخت روسیه است که برای هدف‌گیری دقیق دریایی کاربرد دارد.

ایران در سال ۲۰۰۷ قرارداد خرید دست‌کم پنج سامانه پیشرفته دفاع هوایی اس ۳۰۰ را با روسیه امضا کرد. در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، روسیه در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحویل این سامانه‌ها به ایران را به حالت تعلیق درآورد اما به دنبال اجرایی شدن برجام، توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و 1+5 و نیز در پی صدور قطعنامه شورای امنیت که همه قطعنامه‌های پیشین این شورا علیه ایران را باطل کرد، پوتین در ماه‌های گذشته فرمان داد که ممنوعیت فروش اس ۳۰۰ به ایران نیز لغو شود.

«حسین دهقان» وزیر دفاع ایران ماه گذشته به روسیه رفت و پس از آن اعلام شد که انتقال سامانه‌های اس ۳۰۰ به ایران در حال عملی شدن است. در همین حال، چند روز بعد از آن که وزیر دفاع روسیه به تهران رفت، رسانه‌های اسرائیلی نوشته بودند که این مقام روس به ایران گفته است تا تحویل گرفتن سامانه‌های اس ۳۰۰ باید بیشتر صبر کند.