پشت پرده گسترش سریع داعش در تونس
سایت "رأی الیوم" با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش در شهر "بن قردان" تونس، دلایلی را برای وقوع این حمله "غافلگیر کننده" را برشمرد.

بر اساس این گزارش، بیش از هفت هزار تونسی 5 سال قبل با تشویق دولت وقت و تحریک نظریه پردازان منطقه‌ای و عربی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، از طریق ترکیه عازم سوریه شدند.  ولی اکثر آنان به گروه های افراطی و از جمله آنها داعش ملحق شدند.

اکثر این افراد دوباره از طریق ترکیه به تونس بازگشتند، درحالیکه علاوه بر کسب مهارتهای بسیار در زمینه اقدامات تروریستی، تفکرات افراطی بسیاری را کسب کرده‌اند و مأموریت "سرنگونی دولتهای کفر" در مغرب عربی به آنها محول شده است.

در حمله به شهر "بن قردان" تونس 50 نفر شرکت داشتند که اکثر آنان از اهالی همین شهر هستند و مناطق آن را به خوبی می شناسند.

جنوب تونس، ضعیفترین منطقه این کشور و پایگاهی برای افراط‌گرایان به شمار می‌آید. علاوه بر این ساکنان جنوب تونس با همسایه خود لیبی، ارتباط نزدیکی دارند، کشوری که به دلیل حمله نظامی ناتو اکنون به صحنه ای برای فعالیت باندهای مسلح و از جمله آنها عناصر نزدیک به القاعده و داعش تبدیل شده است.

داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.