سندرز: ترامپ ذاتا دروغگوست

نامزد دموکرات انتخابات آمریکا ضمن انتقاد شدید از تحریک به خشونت در فضای انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ را فردی ذاتا دروغگو توصیف کرد. 

 

برنی سندرز در برنامه زنده تلویزیونی این شبکه در ایالت اهایو شرکت کرد و به پرسشهای انتخاباتی پاسخ داد. هدایت این برنامه زنده را نیز جیک تپر از سی ان ان و رونالد مارتین از شبکه تلویزیونی تی وی وان آمریکا برعهده داشتند. 

 

ابتدا جیک تپر مجری برنامه گفت: «اوهایو به تعیین سرنوشت انتخابات آمریکا معروف است. این ایالت در انتخابات مقدماتی روز سه شنبه این هفته نیز نقش حیاتی ایفا خواهد کرد. مردم این ایالت به همراه مردم چهار ایالت بزرگ دیگر سه شنبه پای صندوقهای رای می‌روند تا نامزدهای خود را برای هر دو حزب مشخص کنند. اما هنوز بسیاری از مردم اوهایو درباره رای خود تصمیم نگرفته‌اند. آن‌ها پیش از تصمیم گیری می‌خواهند پاسخهایی از سناتور برنی سندرز و هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا (دو نامزد دموکرات انتخابات) دریافت کنند. ابتدا با سناتور برنی ساندرز به گفتگو می‌پردازیم و پرسش‌ها را مطرح می‌کنیم. احساسات زیادی در رقابتهای انتخاباتی بروز کرده است. متاسفانه، در برخی از موارد هم خشونتهایی بروز کرده است. جناب ساندرز! دونالد ترامپ طرفداران شما را متهم کرده است که آن‌ها عامل برخی از این خشونت‌ها بوده‌اند. 

 

ساندرز در پاسخ به اتهامات ترامپ گفت: «من تردید دارم چنین سخنی بگویم و واقعا دوست ندارم مقامات رسمی را تحقیر کنم. اما باید بگویم که ترامپ ذاتا دروغگو است. ستاد انتخاباتی ما هرگز و هرگز کسی را تشویق نمی‌کند که کار دیگران را مختل کند. ما میلیون‌ها طرفدار داریم. اما مردم حق دارند که اعتراض کنند و هرکاری که خودشان تشخیص بدهند انجام می‌دهند. دونالد ترامپ عملا، طرفدارانش را به خشونت تحریک می‌کند. این سخن شرم آور است. 

 

ساندرز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ترامپ گفت: «ترامپ گفته است هزینه‌های حقوقی کارهایی را می‌پردازد که این افراد (خشونت طلب) انجام می‌دهند؟ دوستان من، این سخن به معنای تحریک به خشونت است. نگرانی سناتور روبیو (نامزد جمهوری خواه انتخابات) در این زمینه درست است. باید به این وضع پایان داد. ترامپ باید از طریق برنامه تلویزیونی به طرفدارانش بگوید که خشونت در روند سیاسی آمریکا قابل قبول نیست. همین و بس. 

 

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش ضمن انتقاد از روند توزیع ثروت در این کشور اذعان کرد بیش از نیمی از جوانان سیاهپوست در آمریکا بیکارند. 

 

برنی سندرز در پاسخ به پرسشی درباره شکاف طبقاتی در آمریکا گفت: «می‌خواهم به یکی از بزرگ‌ترین بحرانهای پیش روی این کشور بپردازم که در رسانه‌ها توجه چندانی به آن نمی‌شود و آن مشکل عبارتست از بیکاری جوانان در این کشور. بیکاری و مشاغل کاذب از کانون توجه کنار گذاشته شده است. میزان بیکاری جوانان سپاهپوست در آمریکا، پنجاه و یک درصد است. 

 

وی افزود: سیاهپوستان می‌توانند کمک زیادی به کاهش دادن نرخ بیکاری بکنند. ما باید با شدت و حدّت، این برنامه را دنبال کنیم که قراردادهای دولت فدرال به سیاهپوستان، لاتین تبار‌ها و گروههای دیگری داده شود که می‌توانند بیشترین کمک را به ما بکنند تا میزان بیکاری بالا در کشور پایین بیاید.