واکنش تند ترکی الفیصل  به اظهارات باراک اوباما

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در یادداشتی با برشمردن ادعاهای بی اساس درباره ایران، از رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر انتقاد از مواضع منطقه‌ای فرقه‌گرایانه ریاض به شدت انتقاد کرد.

پس از آنکه رسانه آمریکایی اخیرا در گزارشی از انتقاد شدید «باراک اوباما از عربستان سعودی در محافل خصوصی» خبر داد، حالا یک چهره آشنا در خاندان سعودی در یادداشتی پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا را داده است.

پایگاه آتلانتیک در این گزارش تاکید کرد که اوباما در محافل خصوصی عربستان را عامل بی‌ثباتی خاورمیانه معرفی می‌کند.

در واکنش به این گزارش، «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی یادداشتی در رسانه سعودی منتشر کرد؛ یادداشتی که در آن ادعاهای گزافی درباره مواضع منطقه‌ای ریاض به ویژه در سوریه و یمن مطرح شده است.

او در مطلبی با عنوان «نه آقای اوباما! ما سواری مجانی نمی‌گیریم» نوشت: «ما اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیدم که سبب جلوگیری از حملات تروریستی وحشتناک به آمریکا شد».

ترکی الفیصل در «عرب نیوز» ادامه داد: «ما جلسات و نشستهایی را ترتیب دادیم که سبب ایجاد ائتلافی برای مقابله با داعش شد و ما به جنگجویان آزادیخواه سوریه آموزش و کمک مالی می‌دهیم؛ کسانی که با بشار اسد، بزرگتریت تروریست و دیگر تروریستها شامل النصره و داعش می‌جنگند. ما پیشنهاد اعزام پیاده نظام را مطرح کردیم تا ائتلاف در نابودی تروریستها موثرتر عمل کند».

 او افزود: «ما حمایت نظامی، سیاسی و انسان دوستانه را که در حال کمک به مردم یمن برای بازپسگیری کشورشان از حوثی‌ها است، هستیم؛ شبه نظامیان قاتلی که با کمک ایران در تلاش برای اشغال یمن بودند و ما این کار را بدون درخواست کمک از نیروهای آمریکا کردیم. ما ائتلافی شامل بیش از 30 کشور اسلامی برای جنگ با همه سایه‌ها و اقلام تروریسم در جهان ایجاد کردیم».

شاهزاده سعودی ادامه داد: «ما در کمک کردن به مهاجران سوریه، یمن و عراق، بیشترین کمک‌های انسان دوستانه را ارائه داده‌ایم. ما در تمام سطوح با ایدئولوژی افراطی که می‌خواهد دین ما را بدزدد، می‌جنگیم. ما تنها کمک‌کنندگان مالی به مرکز ضد تروریسم سازمان ملل هستیم که جایگاهی برای منابع اطلاعاتی، ‌سیاسی، اقتصادی و انسانی در سراسر جهان است. ما اوراض قرضه خزانه‌داری آمریکا را در ازای بهره کم می‌خریم که این کار به اقتصاد کشور شما کمک می‌کند».

الفیصل نوشت: «ما هزاران دانشجویمان را با هزینه های زیاد به دانشگاه‌های شما می‌فرستیم تا دانش و تخصص فراگیرند. ما میزبان 30000 شهروند آمریکایی هستیم و به آنها در مشاغلمان و صنعتمان به خاطر مهارتشان به دلار به آنها پول پرداخت می‌کنیم. وزرای خارجه و دفاع شما اغلب در محافل عمومی سطح همکاری بین کشورهای ما را تحسین کرده‌اند».

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات سعودی ادامه داد: «ملک سلمان ما اواخر سپتامبر با شما دیدار کرد و تضمینهای شما درباره توافق هسته‌ای که شما با رهبری ایران کردید را پذیرفت؛ تضمینها در این باره که ایران در مدت توافق به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت. شما به "نقش رهبری پادشاهی در جهان عربی و اسلامی" اشاره داشتید».

او مدعی شد: «شما دو نفر بر "نیاز خاص برای مقابله کردن با فعالیتهای ثبات زدای ایران" تاکید داشتید. حالا شما ما را شگفت زده کردید. شما ما را به تحریک نزاع فرقه گرایانه در سوریه، یمن و عراق متهم می‌کنید. شما با بیان اینکه جهانمان را با ایران شریک شویم، وضع را از این بدتر کرده و احساسات ما را جریحه دار کردید؛ کشوری که شما آنرا حامی تروریسم توصیف می‌کنید و به پادشاه ما قول دادید که با "فعالیتهای ثبات زدای" آن مقابله می‌کنید».

الفیصل ادعا کرد: «آیا این می‌تواند به خاطر زودرنجی شما از تلاشهای پادشاهی در حمایت از قیام مردم مصر علیه حکومت اخوان المسلمین باشد که شما از آن(دولت محمد مرسی) حمایت می‌کردید؟ یا به خاطر تاکید محکم و قاطعانه ملک عبدالله متوفی در دیدار آخرش با شما و گفتن اینکه "آقای رئیس‌جمهور! دیگر اعلام خط قرمز بس است"، می‌باشد. یا به این خاطر است که شما آنچنان به سمت ایران متمایل شده‌اید که دوستی مستمر و هشتاد ساله پادشاهی با آمریکا را با رهبری ایران که همچنان آمریکا را بزرگترین دشمن توصیف می‌کند و به تسلیح، کمک مالی و حمایتها از شبه نظامیان فرقه گرایانه در جهان عربی و اسلامی ادامه می‌دهد، به میزبانی و پناه دادن به رهبران القاعده ادامه می‌دهد و همچنین از طریق حزب‌الله همچنان مانع انتخاب رئیس‌جمهور لبنان می‌شود،‌ برابر می‌دانید».

ترکی الفیصل در پایان نوشت: «آقای اوباما! ما "سواری مجانی" نمی‌گیریم ما رهبری می‌کنیم و اشتباهاتمان را می‌پذیریم و آنها را اصلاح می‌کنیم. ما همچنان مردم آمریکا را به عنوان متحدمان می‌دانیم و فراموش نمی‌کنیم وقتی شرایط حساس و بغرنج شد، جورج هربرت واکر بوش، سربازان آمریکایی را کنار سربازانمان فرستاد تا تجاوز صدام به کویت را دفع کنند. آقای اوباما، ما این چنین آدمهایی هستیم».