پیشنهاد «مادورو» به رئیس جمهوری آمریکا

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا حکم «اضطرار اقتصادی» این کشور را برای  یک دوره ۶۰ روزه تمدید کرد.

مادورو حکم اضطرار اقتصادی را برای نخستین بار در تاریخ ۱۵ ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۶) و به فاصله دو روز پس از سقوط  بهای هر بشکه  نفت خام به ۲۴ دلار، امضا کرد.

حکم اضطرار اقتصادی مادورو از همان ابتدا با مخالفت کنگره ملی ونزوئلا مواجه شد که کنترل آن از ابتدای سال میلادی جاری به دست احزاب راست گرای مخالف دولت افتاده است و همین امر موجب شد تا اپوزیسیون به تلاش خود برای تغییر قانون اساسی و پایان بخشیدن به دوران ریاست جمهوری مادور تعجیل بیشتری ببخشد.

همزمان با تمدید حکم اضطرار اقتصادی از سوی مادورو، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا  در مصاحبه با بخش اسپانیایی شبکه «سی ان ان» از وضعیت اقتصادی ونزوئلا ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که علیرغم تنش های موجود بین واشنگتن – کاراکاس، از مشکلات این کشور خوشحال نخواهد شد.

وی در این باره گفت: شکست ونزوئلا به نفع آمریکا نیست. چرا که شکست این کشور به لحاظ اقتصادی تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد کلمبیا، مکزیک یا کشورهای آمریکای مرکزی خواهد گذاشت و این به نوبه خود بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود.  

صحبت های اوباما در حالی مطرح شد که وی یک سال پیش، حاکمیت ونزوئلا را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به حساب آورد و تحریم هایی را علیه هفت مقام رسمی این کشور اعمال کرد.

اما مادورو نیز در پاسخ به اظهارات اخیر اوباما، مصاحبه ای با «تله سور» انجام داد و در آن به رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرد که به فکر حل مشکلات کشور خودش باشد.

وی یادآوری کرد در حالیکه آمریکا با معضلاتی چون اخراج هزاران کودک مهاجر، تعطیلی زندان گوانتانامو و اتهام ویران کردن عراق و لیبی مواجه است، بهتر است اوباما به جای ونزوئلا نگران کشور خودش باشد.

علاوه بر این، مادورو سفر قریب الوقوع اوباما به کوبا را در راستای استراتژی ایجاد تفرقه میان کاراکاس – هاوانا تعریف کرده و بر عمق روابط دو کشور تاکید کرد.

وی در این باره گفت: ونزوئلا و کوبا به تحکیم سوسیالیسم ادامه خواهند داد. سفر اوباما به هاوانا در واقع نشانه پیروزی دولت کوبا است.    

لازم به ذکر است که سفر اوباما در چارچوب رویکرد دیپلماتیک ۱۴ ماه گذشته دولت واشنگتن در قبال کوبا صورت می گیرد که در قالب آن دو کشور پس از گذشت نزدیک به ۶ دهه، روابط دیپلماتیک خود را عادی کردند و در ماه های گذشته سفارت خانه های دو کشور در پایتخت یکدیگر بازگشایی شد.