کارشناسان نظامی، نصب یک فناوری پیشرفته را بر روی جنگنده های ضد رادار " شبح " ناقض معاهدات بین المللی می دانند.

 

"بیل بووثبی" -- معاون خدمات حقوقی نیروی هوایی انگلیس -- با توضیح درباره این فناوری مدرن  مدعی شد: "این فناوری نوین موجب می شود رادارها نتوانند جنگنده های هوایی و اسلحه های مخفی و نامرئی دشمن را شناسایی کنند." وی افزود: "این فناوری، امواج رادار را فریب می دهد و در برخی موارد نور ساطع از سامانه رادار را می بلعد و امکان شناسایی اجسام متحرک را به رادار نمی دهد."

 

جنگنده جدید

 

بووثبی همچنین اظهار داشت: "ارتش و نیروی هوایی برخی کشورها به نسل دوم فناوری شبح دست یافته اند و این موضوع، به لحاظ فنی قانونی نیست." 

 

سامانه ضد راداری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد به فناوری ضد استتار مجهز است. با بکار گیری این سامانه، جنگنده های دشمن در رادارها به صورت غیر جنگی و غیر نظامی نمایش داده می شوند. این سامانه مشکلات زیادی دارد. جنگنده شبح به دلیل مواد به کار رفته در ساختش، مشکلات فناوری استتار را ندارد. تمامی رادارها از شناسایی این جنگنده عاجز هستند.

 

جنگنده جدید

 

بر اساس توافق ژنو 4، تمامی نیروهای متخاصم باید پرچم‌های خود را در حین نبرد بر افرازند و هویت جنگنده ها  نیز مشخص باشد. ولی با بکارگیری این فناوری پیشرفته امکان شناسایی دشمن، جنگنده ها و هویت آنها به هیچ وجه وجود ندارد و این با متن صریح توافق ژنو در تعارض است.