پنتاگون:کُردهای سوریه بهترین شریک نظامی آمریکا هستند

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد، کُردهای سوریه، که بر خلاف میل واشنگتن تشکیل منطقه خودمختار در سوریه را اعلام کردند، مهم‌ترین شریک نظامی آمریکا هستند.

کارتر در سخنانی در کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا گفت: «کُردها نشان دادند که در زمینه مبارزه با داعش هنوز هم بهترین شریک نظامی ما هستند.»

وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما قدردان آنها هستیم و تمایل داریم به این مشارکت ادامه خواهیم داد. در عین حال باید پیچیدگی نقش منطقه‌ای آنها را نیز پذیرفت.»

در حالی‌که آمریکا، روز چهارشنبه تأکید کرد، منطقه خودمختار در داخل سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما به وضوح گفته‌ایم هیچ‌گونه منطقه خودمختار را در سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم.»

این سخنگو در عین حال افزود: «این امر (تشکیل منطقه خودمختار) باید مورد بررسی و همچنین مورد حمایت همه طرف‌های ذی‌ربط در ژنو و نیز ملت سوریه قرار گیرد.»

وزارت خارجه آمریکا نیز پیشتر مخالفت خود با تشکیل منطقه خودمختار در سوریه توسط کُردها را اعلام و تأکید کرد هرگز مناطق خودمختار داخل سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت و برای تشکیل دولتی یکپارچه تحت رهبری واحد تلاش می‌کند.

طبق این گزارش، رهبران کُردهای سوریه، روز پنجشنبه در پی برگزاری یک جلسه با حضور رهبران کُرد، عرب و ترکمن در شهر «رمیلان»  استان «حسکه» رسما تشکیل یک منطقه و نظام فدرالی را در شمال سوریه اعلام کردند.

دولت سوریه در بیانیه‌ای این اقدام کُردها را خلاف قانون اساسی سوریه و بی ارزش دانسته است.

گروه‌های سیاسی کرد از جمله گروه‌هایی بودند که از آنان برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه دعوت به عمل نیامده بود.