به نقل از اسپوتنیک، بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: آمریکا این مساله را برای کوبا شفاف کرده است که پایگاه دریایی گوانتانامو را به این کشور بازنخواهد گرداند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت کوبا به وضوح بر این باور است که حضور ما در گوانتانامو نقض حاکمیت ارضی آنها به شمار می رود و ما باید تاسیسات جزیره گوانتانامو را به دولت کوبا بازگردانیم. ما این مساله را برای کوبا روشن کرده ایم که این مساله روی میز قرار ندارد.

بن رودز گفت: تمرکز واشنگتن تنها بر روی تعطیل کردن زندان موجود در پایگاه دریایی گوانتانامو است، گرچه کوبا انتظار دارد که مساله بازگرداندن پایگاه دریایی به دولت هاوانا همچنان مطرح شود.

روز دوشنبه نیز رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا خواستار آن شد که آمریکا پایگاه دریایی گوانتانامو را به این کشور بازپس داده و محدودیت ها و تحریمهایی را که طی دهه های گذشته علیه هاوانا اعمال شده، لغو نماید.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز که در حال دیدن از هاوانا است، به این مساله اذعان کرده است که روابط بین دو کشور یک شبه بهبود نخواهد یافت.

دولت اوباما ماه گذشته طرحی را برای تعطیلی زندان گوانتانامو ارائه کرده است که بر اساس آن اکثر زندانیان باقی مانده در گوانتانامو به آمریکا و کشورهای خارجی منتقل می شوند.

سایر مقام های آمریکایی از جمله اشتون کارتر وزیر دفاع این کشور نیز تاکید کرده اند که حتی در صورت تعطیلی زندان گوانتانامو، این جزیره به کوبا بازگردانده نخواهد شد.